• Daniel Shirazi:
• Daniel Shirazi: "Ik wil vooral mensen helpen." Foto: Bas Koppe

Pearle opent deuren aan Viaanse Voorstraat

Algemeen 1.667 keer gelezen

VIANEN • Naast Merx Brillen en Via Optiek is Vianen een opticien rijker. Er zit nu ook een Pearle-filiaal op de Voorstraat. Volgens eigenaar Daniel Shirazi kunnen de drie winkels goed naast elkaar bestaan. "Ik heb respect voor iedereen in de oogzorg."

Spannend vond Shirazi het niet, het openen van een winkel. "Ik heb genoeg ervaring om te weten dat het goed komt." Ook is de wereld van de brillen en lenzen niet nieuw voor hem. "Ik kom uit een ondernemende familie. Mijn vader had vroeger een optiekgroothandel. En op mijn achttiende had ik mijn eigen bedrijf."

Inmiddels woont Shirazi al ruim acht jaar in Nederland, waarvan twee jaar in Vianen. "In die tijd heb ik veel cursussen gevolgd en heb ik meerdere diploma's gehaald. Ik heb een opleiding tot opticien gedaan en nog een aantal cursussen over contactlenzen." Voor hij zijn eigen filiaal opende, was hij bedrijfsleider bij Pearle in Hilversum. "Een winkel in Vianen is voor mij en de klanten een voordeel. Nu hoeven Pearle-klanten voor dezelfde service niet meer naar Nieuwegein. En minder ver reizen, is ook goed voor het milieu", zegt hij met een grote glimlach.

Ondanks dat er al twee opticiens op de Viaanse Voorstraat zitten, is Shirazi niet bang dat de mensen niet bij hem in de winkel zullen komen. "Als je naar Amersfoort gaat, zie je daar twaalf opticiens. De Pearle is gewoon een aanvulling op het bestaande aanbod. Omdat het om een keten gaat, kunnen wij weer andere services verlenen dan de kleinere winkels", legt hij uit. "Ik wil vooral mensen helpen. Opticiens vinden het over het algemeen niet erg om bril af te stellen of even een schroefje vast te draaien." Bovendien ziet hij de andere zaken niet als concurrenten. "Ik zie ze meer als concullega's."

"De wereld van de optiek is zo mooi omdat je mensen op verschillende manieren kunt helpen. Ik wilde eigenlijk oogarts worden, maar dat is niet gelukt. Als opticien kun je mensen ook advies geven over welke bril goed staat", legt hij uit. "Ze maken zelf de keuze, maar je kunt ze vertellen dat een zwaar montuur meer op de neus drukt of sneller afzakt. Vaak als je dat zegt, voelen ze dat zelf ook. Terwijl ze zich dat eerder niet realiseerden."

Het is voor Shirazi vooral belangrijk dat mensen met een glimlach van tevredenheid zijn winkel verlaten. "Ik doe graag iets extra's voor de klanten. Tevreden mensen zijn voor ondernemers je beste reclame."

Bas Koppe

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden