Aiman Hassani maakt film over Vianen

  •   45 keer gelezen

VIANEN • Nachtelijk Vianen is voor filmmaker Aiman Hassani (26) inspiratiebron voor een nieuwe productie.

Hassani groeide op in Vianen en woont sinds een paar maanden in hartje Utrecht. Verhalen vertellen wilde hij van jongs af aan al. Volgende week gaat de film Fenne in voorpremière, over een boerendochter in Drente en de knellende band met haar vader. Hassani produceerde deze film, en hij is regisseur van Hossel, over vier jongeren die opgroeien in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer en een overval plegen. De film gaat met name over de wroeging die de hoofdpersoon daar na afloop over voelt. 

Twee heel verschillende verhalen, maar met eenzelfde thematiek: mensen die gevangen zitten in een situatie. “Fenne voelt zich opgesloten in het Drentse land, hoe weids dat ook is. De hoofdpersoon in Hossel lukt het niet om met zijn verkeerde vriendengroep te breken, ook al wil hij dat eigenlijk wel. Pas achteraf heeft hij in de gaten dat hij het anders had moeten doen.”

Hossel is een speciaal project, want de meeste acteurs zijn jongeren uit Amsterdam-West. “De wijk is vaak negatief in het nieuws door de criminaliteit. Lommer Light Productions gebruikt juist dat thema in films, op een positieve manier, want de jongeren krijgen hiermee een kans om iets anders te doen dan het criminele pad opgaan. Kunst kan je redden. Dat vind ik heel mooi.”

Ode aan Vianen

Het volgende verhaal dat hij wil vertellen, is een ode aan Vianen. “Vianen is voor mijn gevoel steeds in beweging. In de film zie je één personage, gespeeld door breakdancer Cristian Boscheri, die altijd loopt of op een andere manier beweegt. Vroeger ging ik in Vianen ook altijd een stukje buiten lopen als ik even niet meer wist wat ik moest doen.”

Nacht

Ode aan Vianen’ wordt bijna helemaal in de nacht opgenomen. “Want voor mij laat Vianen zich echt op een magische manier zien in de nacht, alles komt tot leven in een spel van licht en schaduwen. Het donker weerspiegelt ook de duisternis van de dancer. De film eindigt tijdens zonsopgang. Alle beweging van het personage houdt dan ook op, omdat hij in acceptatie met zichzelf komt en daarmee met zijn omgeving. Wel blijft de camera doorbewegen want Vianen - het leven - blijft in beweging, of je nou meegaat of niet.”

Crimineel

Voor Aiman blijft Vianen een bijzondere plek. “Het is er heel anders dan in Utrecht, waar ik nu woon. Ik kom er nog graag bij mijn oude buren en vrienden. Ik heb er een rustige jeugd gehad, in de Kastanjelaan. Criminaliteit speelde geen rol. Wij voelden ons al crimineel als we belletje lelden.”

Om in één adem te vervolgen:  “Ik snap overigens wel dat jongeren in de criminaliteit belanden, zoals in Hossel. Ze zien geen andere optie en er zit veel opgekropte boosheid bij ze, waardoor ze geen ruimte hebben in hun hoofd om stil te staan bij wat ze andere mensen aan doen. Alles draait om empathie, of een gebrek daaraan: ik kan me in een ander inleven, maar zij kunnen dat niet. Ik hoop dat de film Hossel een signaal geeft naar bijvoorbeeld wijkagenten. Dat zij inzien dat de jongeren veel met zich meedragen en zich onbegrepen voelen.”

Indie game app

De oud-Vianees laat zich overigens niet beperken tot film. “Je moet altijd nadenken welk medium het meest geschikt is om je boodschap over te brengen. Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met een indie game app, The Legend of Dutchman’s Gold.”

Gevangen zitten of bewegen, daar lijkt het om te draaien bij Aiman Hassani. Zelf laat hij zich niet snel stilzetten, dat is duidelijk. “In de toekomst wil ik graag een speelfilm maken. Het is moeilijk om daarvoor geld los te krijgen bij het Filmfonds, omdat ik geen Filmacademie heb gedaan. Maar ik hoop dat ze op termijn enthousiast worden over mijn werk.”

Lees het hele interview dinsdag in de papieren krant of in de e-paper.

Elke donderdag het Vianen per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }