Foto: nl.123rf.com
ingezonden mededeling

Hoe start je met fitnessen? 5 fitness tips voor beginners!

  •   57 keer gelezen

REGIO • Je staat op het punt van beginnen met fitness, maar nog een beetje met de handen in het haar. Het is de eerste keer dat je sportschool induikt en waar moet je beginnen? In de sportwereld komen nog steeds onnodige beginnersfouten voor en dat is nergens voor nodig!

Wij gaan laten zien waarop je moet letten. Zo voorkom je nodeloze foutjes, de kans op blessures en zal je denderend progressie maken. Jij wilt namelijk wel wat merken van al jouw inspanningen …je doet er dan ook verstandig aan dit artikel goed door te nemen.

Met de onderstaande tips maak je een flitsende start en ga je dit zeker bewerkstelligen.

5 tips om met fitness te beginnen
Er zijn een aantal factoren waar je in het begin zeker wat extra aandacht dient te besteden, om van je fitnesstrainingen een succes te maken. Hieronder vind je de belangrijkste in een opsomming. Ben je al nieuwsgierig geworden?

1. Niet gelijk te zware gewichten pakken
Een veel voorkomende fout is dat beginners te zware gewichten pakken. Het heeft ook vaak te maken met ego of elkaar uitdagen. Wat alleen niet altijd wordt gesnapt is dat het verre van slim is om ver boven de gewichten die je aankan te trainen. Om verschillende redenen.

Ten eerste zal je niet effectief de spiergroep pakken die je wilt trainen en compenseren met de rest van je lichaam.

Maar je haalt ook vaak niet het gewenste aantal reps of sets, bent minder serieus bezig en de kans op blessures neemt drastisch toe.

2. Focus op de uitvoering van je oefeningen
Veel belangrijker dan het gewicht is de uitvoering. Start met gewichten die je aankan of voor een kleine uitdaging zorgen (zeker in het begin). En zorg dat je de oefening tot in perfectie uitvoert op een rustige manier.

Je zal merken dat het gewicht waarvan jij denkt een eitje te zijn, jouw spieren opeens heel hard aan het werk zet.

Het verplaatsen van gewichten is totaal wat anders dan oefeningen goed uitvoeren. Bij die laatste pak je namelijk je spiergroepen echt goed aan. Je merkt dit snel genoeg, probeer het maar eens.

3. Train alle spiergroepen 1 tot 2 keer per week
Heel belangrijk is het ook om alle spiergroepen te pakken en er geen te skippen. Je ziet dat sommige beginners namelijk nog steeds geen benen trainen, of vaak veel te veel alleen maar met de buikspieren bezig zijn. Het is belangrijk alle spiergroepen te pakken en even belangrijk te vinden.

Je kan spiergroepen 1 keer per week trainen, soms ook 2 keer (bij voldoende rust en herstel). Maak hier echter geen 2, 3, 5 keer van! Je spiergroepen moeten namelijk ook herstellen na een zware training.

In die rustperiodes voor bepaalde spiergroepen zal je namelijk groter, sterker en meer in de vorm groeien die jij wilt.

4. Zorg voor voldoende eten en drinken
Ga meer eten (en ook drinken), zelfs wanneer je met afvallen bezig bent moet je zorgen dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Neem zoveel mogelijk onbewerkte (verse) voeding en eet ook meer. Je zal overigens al snel merken dat je van alle inspanningen ook meer honger krijgt. Ga wel verantwoord met je voeding om en probeer ook wat extra eiwitten te eten (en ook drinken, bv. in de vorm van eiwitshakes).

Het eten van vetten is ook belangrijk, schuw deze dus zeker niet.

5. Let op je vorm en niet op de weegschaal
Door te fitnessen, bodybuilden of powerliften ga je meer spiermassa opbouwen. Het is een algemeen bekend feit dat spiermassa meer weegt dan vetmassa. Je kan dus best beter in vorm raken en toch zwaarder worden.

Ga dus niet alleen maar af op je weegschaal, maar kijk meer naar je vorm.

Wanneer deze er goed uitziet, zegt dit veel meer dan een paar getallen. Wil je echt droog worden (voor persoonlijke doelen, wedstrijden of om een andere reden), dan kan je altijd nog een vetpercentage meting doen. Hiermee wordt je vetpercentage in beeld gebracht, waarbij eventuele doelstellingen zo nodig kunnen worden aangepast.

Meer fitness tips?
Je kan nu goed van start gaan, voor meer diepgaande informatie zijn deze praktische fitness tips ook zeker een aanrader voor wanneer je echt serieus bent.  

Marjo van Andel
Redacteur van Het Kontakt Land van Heusden & Altena
Volg @MarjovAndel op twitter >
Elke donderdag het Vianen per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }