Foto: Stockfoto
ingezonden mededeling

Sociale Media Marketing: Tips om uw bedrijf op sociale netwerken te lanceren

  •   keer gelezen

Ben je pas begonnen met jouw eigen onderneming? Dan zal je vast wel op een punt komen waar je jouw marketingstrategie uiteen moet zetten.


Anno 2021 is marketing via de Sociale Media kanalen bijna niet meer weg te denken. Zeker met de komst van de pandemie, zijn ondernemers innovatiever geworden en werden vele online bedrijven opgericht.

Mensen maken dagelijks, urenlang gebruik van verschillende kanalen en zijn daardoor ook gauw geneigd om online spullen producten of diensten te kopen. Als ondernemer is het dus de kunst om optimaal gebruik te maken van de digitale sociale media platformen, zodat hierdoor jouw omzet verhoogd kan worden. Een optie hier is niet alleen om volgers te vergroten bijvoorbeeld op het Instagram-account van een bedrijf maar geef het ook meer bewustzijn.

Het gebruik van sociale media als marketing platform
Sociale media is een krachtig marketing platform, omdat je via een klik op de knop toegang hebt tot miljoenen mensen wereldwijd. Ondernemers beginnen dit steeds meer in te zien en investeren daarom ook heel veel in marketing via de sociale media platformen zoals Facebook, Instagram, YouTube en recentelijk ook Tik Tok. Het gebruik van digitale kanalen heeft de manier waarop marketeers en bedrijven communiceren met de consument veranderd.

Een aanzienlijk deel van de consumenten in de wereld bezit en gebruikt computers en mobiele apparaten, wat bijdraagt aan de enorme groei van de uitgaven voor digitale advertenties. Uit onderzoek blijkt dat investeringen in sociale media-advertenties wel zullen groeien van 32 biljoen US-dollars naar 48 miljoen US-dollars in 2021. 

Middels Sociale media ben je niet alleen in contact met de klant voor communicatie, maar kun je ook jouw merkbekendheid, klantbetrokkenheid en sales verhogen en de klanten ertoe drijven om jouw website te bezoeken.

Verschillende marketing technieken
Marketing van een business via Sociale Media kan op verschillende manieren en met verschillende technieken worden gedaan. De meest gebruikte technieken zijn:

Content Marketing
Dit is een goed doordachte, lange termijn strategie, waarbij er kwalitatieve en waardevolle content gecreëerd wordt. Deze is bruikbaar voor de vastgestelde doelgroep, maar ook voor potentiële klanten, omdat zij jouw content gratis kunnen gebruiken. Het uiteindelijke doel is om terugkerende, vaste klanten te verkrijgen, de brandpositie te versterken, vertrouwen in te winnen en de hendel te vergroten.

Relationnele marketing
De strategie relationele marketing is geschikt voor bedrijven met een sterke toekomstvisie. De basis hierbij ligt bij het creëren van lange termijn relaties met de klant. De focus is dus eerder op de behoefte van de huidige klant en potentiële klanten, waarbij wordt nagegaan wat hun specifieke behoefte is. Vervolgens wordt er hierop ingespeeld door producten te ontwerpen die inspelen op hun behoefte. Deze klanten zijn na aankoop van hun product zo tevreden, dat zij loyale klanten worden en merkambassadeurs kunnen worden van het bedrijf.

Conversatie marketing
Het doel van deze marketingvorm is om een tweeweg communicatie te creëren tussen de gebruiker en het merk. Er wordt dus gewerkt aan een emotionele band met de klant. Dit vereist geduld, toewijding en tijdsinvestering. Heel nauwkeurig moet er nagegaan worden welke antwoorden worden gegeven aan klanten, omdat als het bedrijf steken laat vallen dit een negatief effect kan hebben op het imago van het bedrijf.

Aankomen marketing
Het verschil van deze strategie is dat er niet op een opdringerige manier content wordt aangeboden aan de klant. De klant ziet het bedrijf als vriendelijk, respectvol en kan op het bedrijf rekenen.

Retentie marketing
Deze vorm van marketing heeft als doel klantloyaliteit te vergroten. Als strategie hiervoor worden meestal wedstrijden en prijzen aangeboden, die nuttige en gepersonaliseerde informatie bieden, in ruil voor contactgegevens van de klant. Het bedrijf wil de klant hierbij optimale service bieden, door op een plezierige manier te communiceren en zo dichter bij de klant te komen.

Branding
Een van de bekendste marketingstrategieën is de branding van de organisatie. De gedachtegang hierbij is dat er een brand imago gevormd wordt en het bedrijf dus een eigen persoonlijkheid krijgt met specifieke karakteristieken. Het is belangrijk dat de klant weet waarvoor je staat en waarom hij of zij voor jouw merk moet kiezen. Hoewel het meer tijd en energie kost, is het vaak genoeg rendabeler dan andere methoden.

Toestemming Marketing
Dit is een van de recentste vormen van marketing, waarbij de strategie gepersonaliseerd is. Elke klant krijgt dus op maat producten en diensten aangeboden die passen bij de behoeften en wensen van die specifieke klant.

Social Media marketing tips
Als startende ondernemer kun je zeker belangrijke en praktische tips gebruiken om jouw marketing via social media succesvol te maken. Alvorens een marketingstrategie uiteen te zetten is het belangrijk dat je jouw strategisch platform vormgeeft. Ga na waar je voor staat, wat het bedrijf uniek maakt en wat de visie en missie van het bedrijf is en stel vast welke doelen je ermee wilt bereiken. Formuleer de doelen specifiek, meetbaar, acceptabel en realistisch (SMART).

Deze doelen kunnen gericht zijn op:
• Het verhogen van de naamsbekendheid;
• Meer klanten aantrekken naar de website;
• Het genereren van nieuwe leads;
• Omzet verhogen (door meer aanmeldingen of verkopen);
• Betrokkenheid bij het merk vergroten;
• Het bouwen van een community rond het bedrijf;
• Het bieden van sociale klantenservice;
• Verhogen van vermeldingen in de pers;
• Luisteren naar en analyseren van gesprekken over het merk.

Nadat de doelen op papier gezet zijn moet er nagegaan worden wie de doelgroep is die bereikt moet worden. Wat willen zij graag zien op social media. Welke posts zullen zij zeker liken, sharen of een opmerking eronder plaatsen. Daarnaast moet je ook een beeld hebben van hun persoonlijke gegevens zoals hun leeftijd, locatie, gemiddeld inkomen, hun beroep en interesses. Laat dit geen nattevingerwerk werk zijn, maar maak gebruik van opties zoals de social media analyse tools, die inzicht geven in jouw volgers en hoe zij reageren op jouw merk. Hierdoor kan de marketingstrategie van het bedrijf verbeterd worden.

Vervolgens is het belangrijk om te weten via welke platformen de uiteengezette marketingstrategie het beste resultaat kan bereiken. Het is belangrijk om te weten dat elk platform een aparte strategie nodig heeft. Ga dus na wat het doel is van het platform, wat ermee bereikt moet worden en op welke wijze dit zal geschieden. Maak bij het opzetten van de profielen een keuze uit het gebruiken van tekst, afbeeldingen of videomateriaal. Dit zodat het bedrijf herkenbaar is en de klant weet waarvoor het staat. Het logo van het bedrijf mag zeker niet ontbreken.

Werken middels een social media content kalender is erg effectief om jouw marketing te optimaliseren. Ga na wanneer de piekmomenten zijn om nieuwe content te plaatsen om de impact te maximaliseren. Prik nauwkeurig dagen en tijden in om jouw social media-activiteiten uit te voeren. Hierdoor heb je ook een duidelijk beeld van de spreiding van de soorten berichten, bijvoorbeeld specifieke momenten voor video’s, informatievoorziening, foto’s of leuke quotes. 

Het is handig om hierbij gebruik te maken van de Pareto 80-20 regel. 80% van de berichten moeten zijn om jouw doelgroep van informatie te voorzien, bij te scholen of te entertainen en 20% moet gericht zijn op het promoten van jouw merk. 

Een andere handige tip is dat je een derde deel van de tijd gebruikt aan het promoten van het bedrijf en dus gericht zijn op winstgevendheid. Het andere derde deel wordt gebruikt om ideetjes of succesverhalen te delen en het laatste derde deel voor persoonlijke interactie met het de klant. Zorg hierbij ervoor dat er gereageerd wordt op alle berichten, suggesties, opmerkingen en klachten van klanten.

Tot slot nog enkele belangrijke aanbevelingen bij het gebruiken van social media als marketingtool:
• Ken jouw concurrent;
• Evalueer jouw marketingstrategie en pas aan waar nodig;
• Zorg er altijd voor dat je een plan B hebt, mocht het initieel plan mislopen;
• Creëer interactie met de klant, stel vragen of maak polls;
• Heb een toegevoegde waarde voor de klant. Informeer, inspireer en geef educatieve informatie;
• Houd regelmatig prijsvragen en andere promotionele activiteiten. Geef ook regelmatig kortingen of gratis spullen weg, zodat de klanten loyale klanten worden.

CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier