Foto: nl123rf.com
ingezonden mededeling

Zo zorg je voor een goede nachtrust

  •   keer gelezen

We slapen gemiddeld één derde van ons leven. Dat is natuurlijk enorm veel en het is dan ook fijn als je dat goed kunt doen. Om je te helpen een goede nachtrust te ontwikkelen, geven we je hieronder een aantal tips.


Een goede nachtrust is enorm belangrijk. Onze gezondheid, ons functioneren en onze mentale toestand hangen allemaal af van de hoeveelheid slaap die we krijgen. 

Te weinig slaap zorgt ervoor dat je sneller ziek wordt, dat je je niet kunt focussen en dat je situaties niet goed meer kunt inschatten. Meer dan voldoende reden dus, om je nachtrust niet te verwaarlozen.

Zorg voor een goed matras
Een goed matras is enorm belangrijk voor je nachtrust. Het is belangrijk dat je fijn kunt liggen en dat je matras comfortabel is. Daarbij is het ook belangrijk dat je matras je lichaam op de juiste manier ondersteunt, zodat je niet de volgende ochtend stijf wakker wordt.

Er bestaan matrassen die je zelf in kunt stellen op hardheid. Zo heeft Una Matras matrassen waarbij je kunt kiezen of je de harde laag, of de zachte laag boven legt.

Beweeg voldoende
Als je de hele dag op de bank zit en niet veel doet, merk je ‘s avonds waarschijnlijk dat je moeilijker in slaap komt. Dit komt omdat je dan eigenlijk niet echt moe bent.

Je lichaam heeft niet veel bewogen, terwijl beweging enorm belangrijk is. Het zorgt ervoor dat we gezond blijven en dus dat we lekkerder slapen.

Eet gezond
Eten en drinken kan ook enorm veel invloed hebben op je slaap. Als je ongezond eet, is dat slecht voor je lichaam en als je lichaam zich niet goed voelt, val je minder snel in slaap.

Daarbij kunnen ook suikers en stofjes zoals cafeïne invloed hebben op je nachtrust. Probeer daarom vier uur voordat je gaat slapen niets meer te eten. Zo voorkom je dat je wakker ligt.

Vermijd blauw licht
Wanneer de zon onder gaat en het tijd wordt om te slapen, maakt ons lichaam een stofje genaamd melatonine aan. Dit stofje zorgt ervoor dat je moe wordt en dat je goed in slaap kunt vallen.

Vrijwel niets kan de aanmaak van dit stofje verstoren. Het enige dat dat wel kan, is blauw licht en dat is nu precies het licht dat uit allerlei apparaten komt, zoals je televisie, je telefoon en je computer. Het is dan ook verstandig om een uur voordat je gaat slapen je schermen uit te zetten. Pak bijvoorbeeld een boek, of luister een podcast. 

Je kunt er ook voor kiezen om een blauw licht filter op je schermen aan te zetten. Het blauwe licht wordt dan uit je apparaten gefilterd.

Houd een ritme aan
Voor je lichaam is het fijn als het kan wennen aan een bepaald ritme. Ga daarom iedere avond op ongeveer dezelfde tijd naar bed en sta ook rond dezelfde tijd op. Natuurlijk is het niet erg als je hier een dagje van afwijkt, als het ritme over het algemeen maar een beetje klopt.

Het wordt dan voor je lichaam een stuk makkelijker om in te plannen wanneer die melatonine aangemaakt moet worden.

CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier