INGEZONDEN MEDEDELING

Egypte krabbelt weer op uit toeristische crisis

  •   keer gelezen

Toeristische sector Egypte hard getroffen
Egypte is van oudsher een populaire toeristische bestemming, maar in mei vorig jaar daalden de inkomsten uit toerisme tot bijna nul. Egypte werd gedwongen zijn populaire online visumsysteem te sluiten en een reisverbod in te stellen zoals de meeste landen.


Onlangs heeft de Egyptische regering stappen ondernomen om de toeristische sector weer op gang te brengen. Het inreisverbod is inmiddels opgeheven. Reizigers moeten alleen wel een negatief PCR-testresultaat kunnen laten zien en een korte gezondheidsverklaring invullen. Verder heeft de regering tijdelijk de visumplicht afgeschaft voor reizigers die maximaal 15 dagen in een van de populaire badplaatsen van het land verblijven (zoals Sharm-el-Sheikh, Dahab, Nuweiba en Taba) en op het vliegveld van Sharm-el-Sheikh arriveren. Dit betekent dat deze buitenlandse reizigers momenteel geen visum Egypte nodig hebben als ze van plan zijn om naar deze gebieden te reizen. Verder heeft Egypte plannen aangekondigd om de geldigheid van het Egyptisch e-visum te verhogen van 90 dagen naar maar liefst 5 jaar.

Egypte wil mogelijkheden voor vrachtvervoer uitbreiden
Terwijl veel landen nog steeds bijkomen van de gevolgen van het coronavirus, is Egypte al begonnen met vooruit te kijken. Nu de inkomsten uit de toeristische sector een historisch dieptepunt hebben bereikt, ziet het Afrikaanse land dit als het perfecte moment om hevig te investeren in de binnenlandse infrastructuur. Het doel is om de hoeveelheid vrachtverkeer dat Egypte kan verwerken sterk te verhogen, in de hoop de schade van het gebrek aan toerisme te compenseren.

Investeringen in spoorwegen
De Egyptische regering tekende recent een overeenkomst met de Duitse elektronica krachtpatser Siemens AG voor de aanleg van een ultramodern elektrisch spoorwegsysteem dat de oost- en noordkust met elkaar verbindt. Het project moet de verschillende industriedistricten van Egypte met elkaar verbinden, zodat vracht sneller en in veel grotere hoeveelheden kan worden vervoerd. Met lijnen die rechtstreeks aansluiten op de verschillende havens van Egypte, zal de transportefficiëntie naar verwachting aanzienlijk toenemen. Het project zal naar schatting zo’n 22 miljard dollar kosten en zal naar verwachting in 2023 voltooid zijn.

Bovendien wil de Egyptische Spoorwegautoriteit (ERA) de jaarlijkse hoeveelheid vracht die via haar spoorwegsysteem wordt vervoerd, verhogen van 3 miljoen ton tot 25 miljoen ton in 2025.

Passagiersvliegtuigen omgebouwd tot vrachtvliegtuigen
Als direct gevolg van de door coronavirus veroorzaakte toerisme crisis is Egypte begonnen met het ombouwen van passagiersvliegtuigen tot vrachtvliegtuigen. Onlangs werden nog eens 3 passagiersvliegtuigen omgebouwd door EgyptAir Cargo, waarbij elk vliegtuig een maximaal laadvermogen heeft van bijna 60 ton. In plaats van oude, buiten gebruik gestelde vliegtuigen te gebruiken voor vrachtreizen, heeft EgyptAir verklaard dat dit het bedrijf veel zal besparen op onderhouds- en operationele kosten, wat uiteindelijk voor hogere winsten zal zorgen.

Sinaï haven heropent
Begin januari verwelkomde de haven van Al-Arish in de Sinaï haar eerste vrachtschip in jaren. Het gebied in de Noordelijke Sinaï was lange tijd verboden terrein voor alle vormen van transport als gevolg van de conflicten tussen het leger en ISIS. De Egyptische regering is nu van mening dat de dreiging voldoende is ingedamd om de belangrijkste haven van Noord-Sinaï te heropenen, zodat er weer vracht kan worden vervoerd. De opening van de haven van Al-Arish maakt deel uit van een breder plan van de regering om te investeren in de regio Noord-Sinaï, met als doel de industrie en de groei van de werkgelegenheid in het noodlijdende gebied te stimuleren.

Elke dinsdag het nieuws uit Vianen per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier