Dossier onder de arm en noodknop in de zak, zo gaat dat tegenwoordig [ingezonden artikel]
ingezonden artikel

Dossier onder de arm en noodknop in de zak, zo gaat dat tegenwoordig

  •   keer gelezen

Geweld tegen politiemensen, bedreiging van ambulancepersoneel, bekogelde brandweerlieden en mishandelde BOA’s. Meerdere keren per week verschijnt er wel een artikel in het nieuws over geweld tegen hulpverleners.


De toenemende agressie in de samenleving wordt echter niet alleen door deze zogenoemde ‘eerstelijns hulpverleners’ ervaren. Ook zorg- en hulpverleners, medewerkers in het onderwijs, het openbaar vervoer en dienstverleners ervaren steeds vaker agressie tijdens hun werk.

Over deze groep mensen gaat dit artikel. Want zij hebben over het algemeen geen portofoon bij zich waarmee ze via een noodknop in direct contact staan met hun meldkamer. Deze groep was tot voor kort voornamelijk afhankelijk van hun mobiele telefoon om hulp in te roepen. 

Met de noodknoppen die het innovatieve bedrijf Secure2Go levert is dat anders. Met één discrete druk op de knop wordt een noodalarm verstuurd. Enkele seconden daarna wordt live met de situatie meegeluisterd door een centralist in de alarmcentrale. Die heeft onmiddellijk in beeld waar de professional in nood zich bevindt en wie het is. Als het nodig is kan zo razendsnel de politie worden aangestuurd.

Emotioneel gedrag kan zomaar omslaan naar agressief gedrag
Jolanda van de Wetering werkt bij een jeugdzorgorganisatie. Zij heeft in 2020 zo’n mobiele noodknop gekregen van haar werkgever. Zelf heeft ze er gelukkig nog niet op hoeven drukken tijdens haar werk maar vanaf het moment dat ze de alarmknop meeneemt ervaart ze dat ze zich zekerder voelt achter de voordeur van een cliënt.

“Je bent daar toch in een kwetsbare situatie en de gesprekken die je voert gaan vaak gepaard met emoties. Over het algemeen lukt het wel om de emoties te beteugelen maar het kan natuurlijk ook wel eens omslaan richting agressie of bedreiging. Dan is het heel fijn om te weten dat je heel eenvoudig, zonder dat het opvalt, iemand kunt waarschuwen.”

De telefoon werd onder bedreiging van een mes afgepakt
De aanleiding dat Jolanda en haar collega’s een noodknop kregen was een incident begin 2020 waarbij een collega van haar tijdens een huisbezoek enkele uren in die woning is vastgehouden. Hij moest onder dreiging van een steekwapen zijn telefoon afstaan en mocht de woning niet verlaten totdat hij zou beloven aan één van de ouders dat jeugdzorg zich niet meer met die specifieke casus zou bemoeien.

“Dat waren hele angstige momenten voor mijn collega. Hij kon geen kant op. En omdat we door de coronasituatie allemaal vanaf huis werken hadden we op dat moment ook geen goede controle op elkaar, waar iedereen was en zou moeten zijn. Het was een nieuwe situatie die direct faliekant verkeerd uitpakte.”

Hoe de noodknop tot de standaarduitrusting ging horen
Nu hoort de noodknop bij de standaarduitrusting van Jolanda en haar collega’s.

“In het begin was het even wennen om eraan te denken maar we hebben elkaar er veel aan herinnerd. Dossier onder de arm en noodknop in de zak, stuurden we aan elkaar via WhatsApp als iemand uit ons team liet weten op huisbezoek te gaan.”

Neem de noodknop altijd mee, maar gebruik ‘m nooit, dat is het motto.
“Het bedienen van de noodknop is heel eenvoudig. Het is wel belangrijk dat je de procedures goed kent rondom het contact met de alarmcentrale. Dit team heeft van mij een online instructie gekregen via Teams”, zegt Sjoerd van der Spoel, implementatiespecialist bij Secure2Go

“De teamleden krijgen dan vooraf hun alarmknop opgestuurd en een hele duidelijke instructiefilm. Via Teams gaan we vooral oefenen met het indrukken van de knop. Het geeft mensen vertrouwen als ze al een keer gedrukt hebben zonder dat ze in een noodsituatie zitten. Je hoopt uiteindelijk dat iemand nooit in zo’n situatie beland dat er via de paniekknop om hulp gevraagd moet worden.”

Jolanda en haar collega’s zijn er inmiddels helemaal aan gewend en hebben de noodknop tijdens een huisbezoek of op andere kwetsbare momenten altijd binnen handbereik.

“Ik kan dit echt aanbevelen aan andere collega’s in het land. Het is een hele kleine investering met een heel groot effect. Het werk dat we doen is mooi en je kunt veel betekenen voor jongeren en gezinnen, maar uiteindelijk wil je toch gewoon aan het einde van de dag weer veilig thuiskomen bij je eigen gezin.”

Meer informatie over de noodknoppen van Secure2Go is hier te vinden.

Elke dinsdag het nieuws uit Vianen per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier