Boogbrug Vianen wordt vanaf najaar 2021 verwijderd
<p>&bull; De boogbrug bij Vianen.&nbsp;</p>

• De boogbrug bij Vianen. 

(Foto: Rijkswaterstaat)

Boogbrug Vianen wordt vanaf najaar 2021 verwijderd

  •   keer gelezen

VIANEN • KWS Infra-Volker Rail-DDM gaat de Boogbrug over de Lek bij Vianen vanaf het najaar 2021 verwijderen. Sinds de ingebruikname van de twee nieuwe Lekbruggen in de snelweg A2 bij Vianen heeft de Boogbrug geen functie meer voor het wegverkeer.


De (voorbereidende) werkzaamheden starten naar verwachting de komende maanden (2020-2021). “Wanneer de Boogbrug precies wordt verwijderd, is mede afhankelijk van de planning van de aannemer”, aldus Rijkswaterstaat. “Dit zal niet eerder zijn dan najaar 2021.”

Medio juli 2020 deden 3 partijen een aanbieding voor deze opdracht. Op 28 oktober werd het werk voorlopig gegund aan KWS Infra-Volker Rail-DDM. De aanbieding van dit bedrijf had de beste prijs-kwaliteitsverhouding. a het verlopen van de bezwaartermijn is de gunning nu definitief. De stalen Boogbrug over de Lek wordt op zijn vroegst in het najaar van 2021 verwijderd. Om het vaarverkeer zo min mogelijk te belasten, wordt dit binnen 24 uur gedaan.

Geen alledaagse klus
Het verwijderen van de Boogbrug is mede door de stalen constructie en de omvang van de brug geen alledaags karwei. KWS Infra-Volker Rail-DDM gaat de brug lossnijden en in zijn geheel gecontroleerd omhoogduwen (vijzelen), door middel van heftorens. Vervolgens wordt de constructie met een groot drijvend platform over het water vervoerd naar een alternatieve locatie voor demontage. Voorafgaand neemt KWS Infra-Volker Rail-DDM verschillende maatregelen om de veiligheid te waarborgen en de Uiterwaarde af te schermen.

Verschillende mogelijkheden
Er zijn verschillende mogelijkheden onderzocht om de brug te hergebruiken, zowel op de huidige locatie als op een eventuele andere locatie. Geen van deze mogelijkheden bleek realiseerbaar. Wel blijven de hoofdpijlers van de brug aan weerszijde van de Lek na verwijdering staan. Daarmee blijven de unieke rivierkazematten (=bunkers) behouden die in de pijlers zijn gebouwd en die een onderdeel vormen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Dick Aanen
Redacteur van Het Kontakt editie Leerdam en Het Kontakt editie Vianen.
Volg @DickAanen op twitter >
Elke dinsdag het nieuws uit Vianen per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier