
Op de lijst van beste luchthavens ter wereld staat Schiphol in de top tien. Onze nationale luchthaven eindigde dit jaar op de negende plaats, vijf plaatsen hoger dan het jaar ervoor. Bovendien is Schiphol door reizigers uitgeroepen tot beste luchthaven van West-Europa. Wat is het geheim achter het succes van de luchthaven, waarvan de naam vele eeuwen ouder is dan de functie die de locatie uiteindelijk heeft gekregen?
Dat Schiphol een van de meest gebruikte luchthavens van Europa zou worden, kon men in de vijftiende eeuw niet vermoeden. Vliegtuigen bestonden immers nog lang niet toen de naam Schiphol (toen nog Sciphol) in 1447 al opdook op een perkamenten brief over grondoverdracht. Tegenwoordig is Schiphol, na Heathrow (Londen) en Charles de Gaulle (Parijs) de derde luchthaven van Europa, waar het de hoeveelheid passagiers betreft. Meer dan zeventig miljoen passagiers vinden via Schiphol jaarlijks de weg naar hun bestemming. Deze passagiers zijn kennelijk erg te spreken over de luchthaven, want ze geven overwegend een hoog oordeel.
Maar wat verklaart nu dit succes? Komt het omdat er voortdurend wordt gewerkt aan verbetering op het gebied van hygiëne? Heeft het iets te maken met de uitgebreide mogelijkheden om te winkelen? Of zou het te maken hebben met het feit dat op het gebied van parkeren Schiphol uitstekende voorzieningen heeft? Feit is in elk geval dat de luchthaven er alles aan doet om het imago hoog te houden. Er wordt continu geïnvesteerd in deze en andere voorzieningen om de reizigers zo optimaal te kunnen bedienen. Recent is bijvoorbeeld een digitale hulp geïntroduceerd bij de veiligheidscontrole. Met behulp van een animatie en een gesproken boodschap wordt aangegeven waar plekken vrij zijn om jezelf en je bagage gereed je maken voor de controlepoortjes.
Verder wordt cameratechniek gekoppeld aan slimme software, waardoor bepaalde processen kunnen worden geanalyseerd en verbeterd. Het resultaat is dat niet alleen Schiphol zelf, maar ook de partners waarmee wordt samengewerkt, goed in staat zijn om de bedrijfsprocessen aan te scherpen waar dat mogelijk is. Tegelijk wordt ook het thema duurzaamheid behandeld. Zo wordt momenteel bijvoorbeeld een scan gedaan waarmee het energieverbruik in de gebouwen van Schiphol (veelal kantoren) inzichtelijk wordt gemaakt. Het doel hiervan is te bekijken in hoeverre er op energieverbruik kan worden bespaard. Dat er op het gebied van duurzaamheid stappen worden gezet, blijkt wel uit het feit dat Schiphol de Eco-innovation award 2018 heeft ontvangen.
-
Ondernemers Voorstraat Vianen: ‘Verkoop MAKRO aan consumenten is klap in gezicht andere detailisten’
9:20
-
oproep ‘Wat ga jij doen als alles weer mag?’
4 dagen geleden
-
Waterschap zet 10,8 miljoen euro apart voor klimaatadaptie
1 dag geleden
1
-
Gratis online informatiebijeenkomst Mantelzorg VHL: ‘Tips bij de belastingaangifte’
3 dagen geleden
-
Waterschap legt plannen dijkversterking tussen Streefkerk en Everdingen ter inzage
3 dagen geleden
-
4 dagen geleden
3
-
4 dagen geleden
-
Eric Spaans over klimaatadaptatie: ‘Ik geloof dat het gaat lukken’
5 dagen geleden
1
-
5 dagen geleden
-
Zorgen bij VHL Lokaal over tekort aan boa’s
5 dagen geleden
2
-
5 dagen geleden
-
6 dagen geleden
2
-
6 dagen geleden
-
6 dagen geleden
-
Raadpleging TipVijfheerenlanden over Tweede Kamerverkiezingen
6 dagen geleden
Nieuwsoverzicht
-
Ondernemers Voorstraat Vianen: ‘Verkoop MAKRO aan consumenten is klap in gezicht andere detailisten’
9:20
-
Waterschap zet 10,8 miljoen euro apart voor klimaatadaptie
1 dag geleden
1
-
Gratis online informatiebijeenkomst Mantelzorg VHL: ‘Tips bij de belastingaangifte’
3 dagen geleden
-
Waterschap legt plannen dijkversterking tussen Streefkerk en Everdingen ter inzage
3 dagen geleden
Laatste 112
Meest gelezen

