Honderden sluipers per uur op lokale wegen in Vijfheerenlanden

  •   keer gelezen

VIJFHEERENLANDEN • Al jaren klagen inwoners van de gemeente Vijfheerenlanden over sluipverkeer. Onderzoek door een verkeersbureau in opdracht van de gemeente laat nu zien dat het inderdaad een 'groot en structureel probleem' is, zo is te lezen in een artikel van RTV Utrecht.


Zo tonen tellingen aan dat honderden automobilisten tijdens een doorsnee avondspits de files op de A2 en de A27 richting het zuiden mijden. Zij gaan dan de snelweg af om te sluipen door Vianen en vervolgens de oprit te pakken bij Lexmond.

Dat zorgt voor grote drukte op onder meer de Bentz-Berg in Vianen, waar omwonenden het sluipverkeer al langer zat zijn. Dagelijks rijden daar in de avondspits gemiddeld 450 sluipers per uur met uitschieters van 650 voertuigen per uur. Met zo'n vijf minuten tijdwinst ten opzichte van de snelweg is de sluiproute in de spits volgens het rapport 'té aantrekkelijk'.

Stoplicht langer op rood
Ook op de lokale weg van Zijderveld naar Vianen kan het druk zijn. Vooral 's ochtends sluipen automobilisten daar om zonder files op de snelweg van de A2 naar de A27 te komen. Toch blijkt hier een deel van het verkeer zogenoemd 'herkomstverkeer' uit het achterland, dat ervoor kiest om een stuk binnendoor te rijden en later de snelweg op te gaan. Het verkeersbureau adviseert de gemeente dan ook om het sluipverkeer hier voorlopig alleen te blijven monitoren en nog geen maatregelen te treffen.

Als mogelijke oplossing voor het sluipverkeer in Vianen en Lexmond worden verschillende oplossingen genoemd, waaronder een toeritdosering bij de oprit van de A27 bij Lexmond; een stoplicht dat langer op rood staat bij de afrit van de A2 bij Vianen en daardoor zorgt voor een langere reistijd op de sluiproute; en het inbouwen van een doseerpunt op de lokale weg tussen Vianen en Lexmond, waar oude 'roadblocks' overigens onlangs zijn verwijderd.

Nadeel voor niet-sluipers
Nadeel van sommige maatregelen is dat ze voor hinder zorgen voor niet-sluipers, die bijvoorbeeld gewoon in Vianen moeten zijn en daarom over de Bentz-Berg rijden. Ook kan het vertragen van sluipverkeer op de ene route ervoor zorgen dat er sluipverkeer ontstaat op een alternatieve route, al dan niet door een woonwijk als Monnikenhof. Daarnaast zouden doseerpunten ook het openbaar vervoer en zelfs hulpdiensten kunnen vertragen.

Nu de omvang van het sluipverkeer in Vijfheerenlanden in kaart is gebracht en mogelijke oplossingen op papier staan, gaat de gemeente aan de slag met het uitwerken van een maatregelenplan. Daarvoor mogen politici hun licht over de mogelijke oplossingen laten schijnen. Dat gebeurt om te beginnen volgende week dinsdagavond in een commissievergadering.

Door: Annemarie de Wit/ RTV Utrecht

Elke dinsdag het nieuws uit Vianen per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier