<p>• Branco en Gert-Jan zijn overgestapt naar een andere categorie: de Side by Side vehicles.</p>

• Branco en Gert-Jan zijn overgestapt naar een andere categorie: de Side by Side vehicles.

(Foto: Marcelo Machado de Melo)

Valkrallyteam wil Dakar uitrijden in klassement

  •   keer gelezen   Sport

TIEL • Daags na de kerst, op maandag 27 december, vertrok het Tielse Valkrallyteam opnieuw naar Saoedi Arabië. Het gaat voor de tweede keer deelnemen aan de zwaarste rally ter wereld. Branco de Lange en Gert-Jan van der Valk zijn al aan hun vierde rallydag bezig. 


Oudjaarsdag was het podiummoment, nieuwjaarsdag vertrokken ze in alle vroegte voor de proloog, om hun startpositie te bepalen. Na aankomst in Djeddah verbleven de mannen eerst in een hotel. Ze werden herenigd met hun materiaal, dat begin december al verscheept was. De laatste dagen van december stonden in het teken van voorbereiding ter plaatse én natuurlijk (weer) testen op corona. De jaarwisseling vieren was er niet bij, want de heren moesten op nieuwjaarsdag om vier uur in de ochtend paraat staan.

Professioneel team
Branco de Lange en Gert-Jan van der Valk hebben maar één doel voor ogen. En dat is deze keer de Dakar uitrijden in het klassement. Bij hun eerste poging - in 2020 - reden ze de rally ook uit, maar in de Dakar Experience-klasse. Ze hadden pech. Door technische mankementen kwamen ze toen op de zesde rally-dag te laat binnen en lagen ze uit het klassement. Evenwel was het wel een goede ervaring voor ze; de naam zegt het ook al. Dit jaar willen de mannen wél een podiumplaats veroveren. Ze hebben vorig jaar speciaal voor dit doel een nieuwe buggy gekocht. Ook zijn ze onderdeel geworden van South Racing, een professioneel rallyteam van 22 haast identieke buggy’s. Enkele daarvan worden gereden door fabrieksrijders, anderen door enthousiaste sportievelingen, zoals Gert-Jan en Branco. Het voordeel van zo’n professioneel team is dat zij de volledige technische ondersteuning op zich nemen. Vorige jaar en tijdens alle oefenrally’s ging er een eigen team uit Tiel mee.  In deze rally rijden er nu 102 buggy’s mee waarvan 50 in dezelfde klasse als die van het Tiels team, in totaal zijn er 431 voertuigen. De mannen hebben zo’n 8100 kilometer voor de boeg. Er wordt iedere avond op RTL7 een verslag uitgezonden.

Parijs-Dakar
Na vertrek vanaf het paddock in Djeddah, ging de eerste etappe naar Gegroet. Op 2 januari reden de mannen naar Al Artawya en op 3 januari voert de route hen verder naar Al Qaisuma. De route is te volgen op de officiële website van Dakar, www.dakar.com. De Dakar dankt zijn naam aan de Parijs-Dakar Rally, waarvan de eerste echte editie in 1979 gereden werd. Dakar is de hoofdstad van Senegal en daar vond tot en met 2008 de finish plaats. De rally werd in 2009 verplaatst naar Zuid-Amerika. In 2020 vond de rally voor het eerst plaats in Saoedi Arabië.

Arabische Woestijn
De Grote Arabische Woestijn (2,33 miljoen vierkante kilometer) is natuurlijk uitstekend geschikt voor een dessert-rally. Het hele binnenland van het Arabisch Schiereiland bestaat uit  zand, grind, rotsblokken, taai helmgras en keien. Een deel van het parcours gaat door het Zagrosgebergte in het Noord-Oosten van Saoedi Arabië. Het is een zwaar traject, maar voor de deelnemers een schitterende ervaring. Vorig jaar reden ze door droge rivierbeddingen en dwars door het gebergte. Het tweetal werd getrakteerd op fraaie vergezichten en schilderachtige valleien. Het klimaat in de woestijn is extreem droog. De temperatuur overdag is in januari zo’n dertig graden, maar de nachten zijn vreselijk koud. In de winter zelfs onder het vriespunt.

Finish
De Dakar-rally is zwaar, maar de heren weten waar ze aan beginnen. Overnachten in het bivak in een tent, heel vroeg op om in de rij te staan voor de start. Stof en zand. En wíe weet wat er nog meer op hun pad komt, als ze de komende tien dagen nog via Ryadh, Wadi Ad-Dawasir en Bisha terug naar Djeddah scheuren. Gert-Jan als rijder, Branco als navigator. De finish is op 14 januari in Djeddah. Tussendoor, op zaterdag 8 januari, hebben ze een rustdag.

Proloog
Zaterdag 1 januari reden ze de proloog. Daarmee wordt de startpositie bepaald. Als je vroeg start dan is de weg nog niet zo kapot gereden door je voorgangers wat je een betere kans van slagen geeft. Ze reden over zandpistes, rotspaden en hellingen in duinen van 50 meter hoog! Het ging goed en zondagochtend mochten ze starten als 49ste. Hun eerste echte rally dag eindigde ook weer positief. Ze reden door ‘een waanzinnig mooi landschap’ en verbaasden zich erover dat ze ingehaald werden door vrachtwagens die bijna leken te vliegen! Ze deden zes uur over de eerste etappe en kwamen nog bij daglicht binnen, Hun enige doel is nu de finish halen!

Marjon de Lange

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier