Medewerkers van Huiswerk Instituut Tiel spijkeren leerlingen van groep 7 en 8 van de Regenboog bij. Foto: Corien Remijn
Medewerkers van Huiswerk Instituut Tiel spijkeren leerlingen van groep 7 en 8 van de Regenboog bij. Foto: Corien Remijn Foto: Corien Remijn

‘De leerlingen hebben dit echt nodig’

Algemeen 258 keer gelezen

Tiel - Het leek zo’n mooi initiatief, een winterschool tijdens de kerstvakantie op basisscholen de Regenboog en de Molenwerf, maar strengere coronamaatregelen doorkruisten het plan. Een nieuwe opzet, in nauwe samenwerking met Huiswerk Instituut Tiel, bood soelaas. Hoe een creatieve aanpak in coronatijd bijdraagt aan de bestrijding van achterstanden.

door Corien Remijn

Het is heel rustig in basisschool de Regenboog in Tiel-Oost, op deze vrijdagochtend eind januari. De deuren van de lokalen staan open, her en der zit een enkele leerling achter een computer te werken. Een begeleider pendelt tussen de verschillende lokalen heen en checkt of er nog gewerkt wordt. Hier zijn waarschijnlijk leerlingen aan de slag van wie een of beide ouders een cruciaal beroep hebben, of die zelf kwetsbaar zijn omdat zelfstandig thuis studeren niet goed mogelijk is. Deze kinderen krijgen noodopvang: wel toezicht, geen les. 

Een verdieping hoger zitten zes leerlingen van groep 8 geconcentreerd over hun werk gebogen, met enkele lege tafeltjes tussen hen in. Didactische medewerkers van Huiswerk Instituut Tiel lopen rond in het lokaal, stellen vragen en geven waar nodig extra uitleg. Hier wordt wel les gegeven: bijspijkerles.

Extra bijspijkerklassen

Alle basisscholen zijn verplicht om tijdens de coronasluiting een vorm van noodopvang aan te bieden. Daarnaast bieden de Regenboog en de Molenwerf ook bijspijkerklassen op school aan, verzorgd door het huiswerkinstituut van Marianne Zuurendonk. Alle leerlingen van groep 7 en 8 komen om de dag ‘s ochtends naar school om leerstof te herhalen en achterstanden in te halen. ‘s Middags hebben ze weer gewoon online les van hun eigen leerkracht. 

“Automatiseren is lastig te leren zonder herhalingsles”

Dagmar Hildebrand, directeur van beide scholen, licht toe: “De keuze voor groep 7 en 8 is gemaakt met het oog op de CITO-toetsen en de hoeveelheid stof die er in groep 7 moet worden verwerkt. Vóór 1 maart moeten wij ons definitieve advies voor vervolgonderwijs geven en begin april is er de landelijke CITO-eindtoets. Daarom ligt de focus nu op de bovenbouw, maar over een tijdje verschuift het bijlesaanbod naar de andere groepen. Daarnaast is persoonlijk contact ook belangrijk om goed te kunnen volgen hoe het met leerlingen gaat. Dat is online toch lastiger.”

Voorbeeldproject

Met de creatieve wijze waarop Dagmar HIldebrand, directeur van beide scholen, dit extra corona-onderwijs weet te organiseren, haalde ze onlangs al een uitzending van omroep Gelderland en RTL nieuws. “Het is ons gelukt om voor alle kinderen uit groep 7 en 8 extra ondersteuning op school te regelen. Ze zijn namelijk allemaal kwetsbaar nu. Ik heb verschillende budgetten benut om het huiswerkinstituut voor alle leerlingen in te zetten, rekening houdende met alle regels en voorwaarden.” 

Marianne Zuurendonk vult aan: “De focus ligt op rekenen en taal. Vooral het automatiseren van regels heeft te lijden onder de lockdown. Maar we maken het ook gezellig zodat leren leuk blijft, ook in coronatijd.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden