Regio Rivierenland bracht een bezoek aan de Tweede Kamer: aandacht en partnerschap voor verkeersproblematiek op A15.
Regio Rivierenland bracht een bezoek aan de Tweede Kamer: aandacht en partnerschap voor verkeersproblematiek op A15.

A15 kan grootste knelpunt worden voor goederenvervoer naar oosten

Algemeen 50 keer gelezen

Meer aandacht voor de gehele A15, ook voorbij Gorinchem. Met die boodschap, en een een aanbod om samen te werken aan oplossingen, bracht een groep bestuurders en partners van Regio Rivierenland een bezoek aan de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat.

Tiel - Uit zorg dat de verkeersproblematiek op de drukke verkeersader zich naar Rivierenland verplaatst luiden zij nu de noodklok: “Op termijn kan de A15 het grootste knelpunt worden voor goederenvervoer van de Randstad naar het oosten”, aldus voorzitter Hans Beenakker.

De afgelopen periode is de A15 diepgaand onderzocht, wat onder andere heeft gezorgd voor een grote verkenning naar het traject Papendrecht-Gorinchem. Regio Rivierenland vreest dat dit de problematiek verplaatst naar Rivierenland. Marcel Melissen, voorzitter van de stuurgroep A15 Regio Rivierenland: “Door de economische groei worden de wegen drukker en komt de doorstroming van de A15 in Rivierenland sterker onder druk te staan. We kijken daarom graag samen met het Rijk naar oplossingen en zien graag dat dit hoger op de politieke agenda komt.”

Samen met de Betuweroute en de Waal is de A15 een van de belangrijkste (inter)nationale logistieke verbindingen in Europa en van groot belang voor de BV Nederland.

Het dichtslibben van de verkeersader kunnen op termijn tot 28,9 miljoen euro per jaar aan verlieskosten tot gevolg hebben. “We hebben de ambitie om in de top 3 van logistieke hotspots in Nederland te komen”, aldus Hans Beenakker.

“Daarvoor is het noodzakelijk dat je goed door kan rijden op de A15. Wat ons betreft kunnen we daar op korte termijn al mee aan de slag: door betere, slimme siganlering op de weg, of door invoegstroken te verlengen, slaan we al een goede slag. En we verkennen graag samen wat we op de lange termijn kunnen doen om Rivierenland bereikbaar te houden. We zijn uiteraard ook bereid om daaraan bij te dragen”. De regio heeft hiervoor een mobiliteitsfonds ingesteld, waar de gemeenten 1 euro per inwoner aan bijdragen. Onder andere VNO-NCW Midden, Ondernemersvereniging Evofenedex en TLN Regio Oost scharen zich achter de oproep van de Regio.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden