Jan Beijer
Jan Beijer

Afgekaart

Algemeen 140 keer gelezen

Onze kwetsbare ouderen. We doen er in deze veel te lang durende coronatijd alles aan om hun leven zo aangenaam mogelijk te maken. Burgemeesters roepen ons op meer aandacht aan hen te besteden. Nog beter: hen wat op te vrolijken. Bijvoorbeeld door eens vaker een kop koffie op afstand met hen te drinken. Allemaal prima, maar voor de ouderen in de Tielse binnenstad wordt het steeds ingewikkelder voor bezoek een parkeerplaatsje te vinden. Zij hadden een kraskaart klaarliggen voor zoon of dochter. Een kaart om makkelijk in de buurt te kunnen parkeren.

Maar dat is binnenkort verleden tijd. De gemeente gaat het de ouderen, met de derde coronagolf in zicht, niet makkelijker maar moeilijker maken. De kraskaart voor bezoekers wordt afgeschaft, er komt een systeem voor in de plaats, dat voor digitaal minder vaardige inwoners knap ingewikkeld is.

Hebben de thuiszittende ambtenaren niks anders te doen dan zulke dingen te bedenken in deze onzekere coronatijd?, zo hoorde ik vorige week een op leeftijd zijnde bewoner van de Binnenhoek klagen. Van dat nieuwe systeem snapt hij geen bal. Van de gemeente heeft hij al twee keer een brief gekregen met uitleg over dat digitale systeem, dat 2Park heet.

Vorig jaar werd het door de gemeente al aangekondigd. De verantwoordelijke wethouder was er bijna lyrisch over. Er kon een paar duizend euro bespaard worden, omdat er geen kaarten meer gedrukt hoefden te worden. Of zoals hij zei: “We hoeven geen circus meer op te tuigen!” Als burger heb je geen keus. Je moet doen wat de overheid wil en niet andersom. Zo werkt dat met die toenemende digitalisering van de samenleving, waardoor onze privacy danig in het gedrang komt.

De binnenstadbewoners kregen tot twee keer toe een brief en een uitgebreide handleiding over 2Park. Het is een fluitje van een cent. Even aanmelden op het E-loket Parkeren, email adres registreren, de app 2Park intypen, bladwijzer, favoriet of snelkoppeling maken, inloggen met je DigiD (met het risico van datadiefstal, de GGD weet er alles van), op een link klikken, account aanmaken, bezoek aanmelden, kenteken invullen, starttijd en eindtijd aangeven. Wat moet je doen als het allemaal abracadabra voor je is en als je geen internet hebt of digitaal niet zo handig bent? Dan ga je maar, zo schrijft de hulpvaardige ambtenaar, naar de buren of naar een kennis in de hoop dat die er wel wat van snapt. Lukt dat niet dan heeft de ambtenaar nog ander slim idee. Een afspraak maken met een gemeentelijke parkeerdeskundige,

Met je rollatortje en je mondkapje op naar het bijna lege stadhuis, dwars door de komende derde coronagolf heen. We moesten het onze kwetsbare ouderen toch zo aangenaam mogelijk maken? Ja, toch, burgemeester?

We nemen nu met leedwezen afscheid van die makkelijke kraskaart. De samenleving is er weer een stuk publieksvriendelijker op geworden. Alleen erg jammer dat de ouderen onder ons daar helemaal niks van geloven en er niks van merken. Volgens hen heeft de gemeente zich weer eens in de kaart laten kijken.

Jan Beijer

(jbeijer@upcmail.nl)

Spot op de betuwe

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden