• Het zal nog even duren voordat het onderstel helemaal is opgebouwd.
• Het zal nog even duren voordat het onderstel helemaal is opgebouwd. Foto: Peter Verbeek

Nieuwe trekker voor team Red Impact

Sportt 898 keer gelezen

ZIJDERVELD • Met het oog op toekomstige ontwikkelingen heeft het Zijderveldse team van Red Impact de oude trekker verkocht en een nieuwe aangeschaft.

Henri en Manus Versluis zijn sinds 2004 succesvol in de Supersportklasse 4,5 ton. De broers kochten toen een International 1086 en bouwden die, zover de reglementen dat toestonden, met een trouw team van monteurs, om tot een wedstrijdtrekker. Het leverde in de achterliggende jaren drie competitiekampioenschappen op alsmede landstitels in 2004, 2007, 2008 en 2014.

"We hebben altijd meegedraaid in de top", vertelt Henri Versluis. "Het is goed voor de sport dat het niveau omhoog is gegaan. De andere teams hebben niet stil gestaan, de concurrentie is groter geworden, en de top is dichter naar elkaar gegroeid. We rijden met turbo aangedreven motoren op diesel, en iedereen doet er alles aan om het vermogen op te voeren. Daarbij worden de grenzen opgezocht en het is inherent aan een motorische sport dat dat niet altijd goed afloopt. Dat maakt het meedoen in deze klasse soms tot een dure sport."

Geen enkel team kan buiten sponsors, benadrukt Versluis. "We zijn blij dat we veel trouwe sponsoren hebben die ons zowel financieel als materieel steunen. Ook onze supportersclub van 150 leden zorgt voor extra inkomsten."

Afgelopen mei kwam vanuit Schotland de vraag of er in ons land een trekker in de Supersport 4,5 ton te koop was. Omdat toen al bekend was dat de reglementen zouden veranderen zijn de mannen van Red Impact daar over gaan nadenken.

"Als we onze trekker verkopen moet er wel weer een andere komen", zegt Willem-Jan Pesselse. "Dan sta je voor de keuze: zelf een nieuw frame bouwen of er een laten maken. We zijn wel met een hele club constructeurs en monteurs, maar de tijd zou daarvoor te kort zijn om vóór het nieuwe seizoen klaar te zijn. Kort daarna bleek dat we een International 1066 (zonder motor en zonder versnellingsbak) konden kopen, die actief was in de Prostock klasse 3,5 ton. Omdat we vertrouwd zijn met dat merk was dat voor ons een serieuze optie. Voor onze oude trekker kregen we een reële prijs waardoor het mogelijk was deze te kopen."

Gewichtsbalans
Het grote voordeel van die trekker is dat de achterwielen kleiner zijn waardoor de motor lager in het frame ligt. Hiermee ligt de trekker stabieler op de baan. Omdat de nieuwe trekker van 3,5 naar 4,5 ton gaat heeft team Red Impact veel invloed op de gewichtsbalans. Behalve twee motoren die reeds zijn gekocht, en waarschijnlijk voor kerstmis worden geleverd, wordt er ook een nieuwe versnellingsbak gebouwd. Daarnaast komen er ook nog uit Amerika afkomstige pullerbanden onder de machine die specifiek voor tractorpulling zijn ontwikkeld: met minder profiel en meer nokjes.

"Begin november is de International 1086 naar Schotland verscheept", zegt Manus Versluis. "Het klinkt misschien raar, maar dat was voor velen van ons team toch een emotioneel moment. Iedereen heeft daar vijftien seizoenen zijn ziel en zaligheid in gelegd. Twee dagen later hebben we de nieuwe trekker opgehaald in Brabant, en daar zijn we meteen mee aan de slag gegaan."

Volgens Manus wacht de komende tijd nog een vracht werk. "Meedoen aan indoorwedstrijden zit er niet in; dat redden we niet. Voor Red Impact breekt een nieuw tijdperk aan, en daarin hopen we net zo succesvol zijn."

Peter Verbeek

Dick Aanen

Redacteur van Het Kontakt-Culemborgse Courant (+ HK-West Betuwe en HK-Tiel)

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden