Afbeelding
Foto: aangeleverd

Buikpijn over Leerdamse bereikbaarheid

Algemeen 2.040 keer gelezen

LEERDAM • Het gevaar bestaat dat Leerdam in 2030 uiterst slecht bereikbaar is. Dat blijkt uit de bestuursrapportage waar de Leerdamse raad zich vorige week over boog.

Vanwege de aanleg van de noordelijke ontsluiting van de Broekgraaf - een weg over het spoor naar de Parallelweg – is de gemeente verplicht om iets aan de spoorveiligheid en daarmee ook aan de bereikbaarheid van Leerdam te doen.

Vandaar dat een ingenieursbureau opdracht kreeg om onderzoek te doen naar maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming op de bestaande spoorwegovergangen te verbeteren.

'Niet bemoedigend'
De conclusie van dat bureau is zacht gezegd niet bemoedigend: in 2030 zal de bereikbaarheid van Leerdam zo slecht zijn dat maatregelen als de bouw van zogenaamde turborotondes - een rotonde met twee rijstroken met tussen die stroken een opstaand randje – en de herinrichting van bestaande rotondes niet meer voldoende zijn om de problemen op te lossen.

Daarmee loopt de gemeente het risico dat men geen toestemming krijgt om de noordelijke ontsluiting van de wijk Broekgraaf gelijkvloers aan te leggen.

Erfenis
De raad zat danig met de kwestie in haar maag. "Leerdam loopt vast in 2030. Is dat onze erfenis?", vroeg VVD-er Mireille Horden zich af. De VVD Vijfheerenlanden kwam juist vorige week met het voorstel om een goed ontsluitingsplan te maken voor de Broekgraaf, bijvoorbeeld via een extra ontsluitingsweg, een onderdoorgang bij het spoor en een extra fietspad tussen de wijk en het centrum.

Ook andere fracties – onder meer SGP, Fractie Gros en PvdA - maakten zich zorgen over de bereikbaarheid. Wethouder Teus Meijdam had de oplossing niet paraat. "De bereikbaarheid is nu al een probleem."

Sluipverkeer
Nader onderzoek moet duidelijk maken wat de invloed van het sluipverkeer van de A2, A15 en A27 is.

Ook liet Meijdam weten dat ProRail pas in 2019 of 2020 iets doet aan de lange wachttijden bij de spoorwegovergangen in het centrum. "Daar kunnen wij niets aan veranderen."

Onderzoek heeft aangetoond dat in de toekomst de doorstroming vooral problemen oplevert bij de twee rotondes aan weerszijden van het station.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden