Afbeelding

Nieuw in Asperen: tweedehands kledingwinkel Marie & Olief

Algemeen 4.917 keer gelezen

ASPEREN • "Ze noemen me weleens de voddenkoningin, maar kleding behoort tot de eerste levensbehoeften tenslotte", zegt Wilma van de Berg van Marie & Olief in Asperen. Wat twaalf jaar geleden begon als een tweedehands kledinghandeltje op zolder in haar voormalige woonplaats Barendrecht, is uitgegroeid tot  een professioneel bedrijf met twee winkels en een aantal medewerksters, vertelt ze enthousiast.

Na haar verhuizing met man en drie kinderen in de basisschoolleeftijd naar Asperen in 2015 ging het onmiddellijk kriebelen, zegt ze. Haar oog viel op 'De Garage' aan de Voorstraat en recent is Marie & Olief geopend. "Ik heb ruim 1.900 kleding-inbrengers, uit alle lagen van de bevolking. De kleding moet wel in het modebeeld passen, en schoon, gewassen en gestreken aangeleverd worden. Er is geen drempel meer voor tweedehands, want vintage, retro, en duurzaam is hip. We hebben kleding voor elke portemonnee, tweedehands is leuk en interessant voor iedereen."

Zelfs advocaten en doctoren uit Hillegersberg komen naar haar zaak in Ridderkerk. Veel mensen uit de omliggende dorpen, en toeristen, hebben de winkel in Asperen ook al gevonden. Wilma vertelt verder: "We hebben dames- en kinderkleding in alle maten. En dan ook alles  hè? Schoenen, laarzen, zwembroeken, jassen... Voor de kleding van mijn kinderen en mezelf maak ik dankbaar gebruik van mijn eigen winkel."

Ze draagt een korte leren rok, een smaakvolle roomwitte blouse en halfhoge laarsjes. "Alles vintage", lacht ze. Waarom ontbreekt de herenkleding? Daar is Wilma duidelijk in: "Mannen dragen hun kleding heel lang en winkelen niet graag. Dus dat is geen markt."

De collectie wordt voortdurend ververst, want er komen elke week honderden nieuwe items bij, en op 14 september heeft ze alles voor deze winter in huis. Tijdens het interview worden dozen kleding gebracht en in de keuken neergezet.

Wilma wijst ernaar: "Dit betekent zeker tweeëneenhalf uur voor de arbeidsintensieve verwerking. Elk kledingstuk krijgt een individuele barcode." Ze laat me het geavanceerde systeem op de computer zien: een lijst per klant met omschrijving van elk kledingstuk, het merk, de maat, kleur, en prijs. Bij verkoop wordt het kledingstuk afgevinkt.

Iedere inbrenger kan zelf inloggen en zien hoe het tegoed oploopt. De klant heeft overigens tot een week na aankoop teruggave-garantie. Eenderde van de inbreng per seizoen die onverkocht blijft krijgt een zinvolle bestemming, vertelt Wilma. "De restpartijen schenk ik aan zo'n dertien goede doelen. Van het House of Hope in Rotterdam, tot vluchtelingencentra, en projecten in Roemenië, Kenya en Suriname."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

• Cilja Zuyderwijk met haar nieuwe boek 'Jaren van Liefde'.
Nieuw boek van Leerdamse schrijfster Cilja Zuyderwijk uit: 'Al schrijvend krijgen mijn verhalen vorm' Nieuws 19 uur geleden
• Waterloop voor Ethiopië.
Basisschoolleerlingen uit de regio halen 21.000 euro op voor waterfilters in Ethiopië fotoserie 21 uur geleden
• Afrit 27 naar Hagestein is komen weekend afgesloten.
Afrit 27 richting Hagestein op A27 komend weekend afgesloten Nieuws 22 uur geleden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden