Logo hetkontakt.nl/leerdam
ingezonden mededeling

Welke sectoren maken al gebruik van robots?

  •   keer gelezen

Wat een paar decennia geleden nog als verre toekomstmuziek klonk (of zelfs science-fiction) is vandaag de dag reeds een realiteit: robots bestaan en ze worden over de hele wereld gebruikt doorheen een heleboel verschillende sectoren.


Onder robots verstaan we zowel fysieke robots, dus echte machines die mechanisch allerlei taken uitoefenen (al dan niet in een menselijke vorm die menselijke activiteiten kan nabootsen), als geautomatiseerde software.

In dit artikel bespreken we welke sectoren reeds gebruik maken van robots, en in welke capaciteit ze dat doen.

Productiesector
Bij het produceren van bijvoorbeeld auto’s komt heel wat kijken, en bijna het volledige proces is geautomatiseerd. Van het maken van de onderdelen en deze bij elkaar monteren tot afwerking zoals een laagje verf spuiten of banden opblazen, alles wordt door robots gedaan.

Robots kunnen helpen bij het tekort aan mankracht, veranderingen op de arbeidsmarkt en de toenemende vraag naar auto’s. Het is een feit dat mensen fouten maken en vooral na verloop van tijd is lang geconcentreerd blijven bij eentonig (en vaak gevaarlijk) werk niet altijd vanzelfsprekend.

Robots hebben geen dergelijke limieten. 

Natuurlijk blijft dit niet beperkt tot alleen de automobielsector, want het geautomatiseerd samenstellen van elektronica zoals smartphones, flat-screen televisies, tablets en andere gadgets is natuurlijk ook uitermate geschikt voor robotica. Ook het inpakken en verzenden van producten kan volledig uit handen worden gegeven.

Vooral China is hier volop mee bezig en zet robots nu al massaal in bij hun productiefabrieken.

Online casino’s
Je zou het op het eerste gezicht wellicht niet zeggen maar in de wereld van online casino’s zijn robots alomtegenwoordig.

Allereerst worden deze ingezet door de casino’s zelf, bijvoorbeeld bij bepaalde online casino games zoals automatische roulette. Dat maakt het immers gemakkelijk om 24 uur per dag, 7 dagen in de week actief te zijn want er moeten geen menselijke dealers aan te pas komen.

In fysieke casino’s worden robot-dealers tegenwoordig al ingezet, en ook online casino’s zullen deze trend in de toekomst volgen.

Aan de andere kant worden robots ook gebruikt door spelers bij dergelijke casino’s, voornamelijk om een oneerlijk voordeel te halen en meer te winnen dan statistisch gezien waarschijnlijk is.

Robots kunnen immers honderden, duizenden spelletjes tegelijk spelen en worden geprogrammeerd om alleen geld in te zetten waar er statistisch gezien winst kan worden gehaald.

‘Bots’ kunnen ook worden gebruikt om aanvallen tegen online casino’s in te zetten, zoals een DDoS-aanval, waarbij de servers van een casino worden overbelast. Ook informatie stelen kan gebeuren.

Politie
Politiekorpsen maken steeds meer gebruik van robots, voornamelijk dan in landen zoals de Verenigde Staten en China. In Nederland blijft dit nog redelijk beperkt, maar ongetwijfeld zal het in de toekomst sterk toenemen.

Maar geen vrees, bij roboticatoepassingen voor politie moet je je geen Terminator-toestanden voorstellen waarbij er een legertje angstaanjagende robots worden ingezet om burgers op te jagen.

Voorlopig worden robots voornamelijk gebruikt om bommen te ontmantelen, buurten te bewaken (in de vorm van drones), informatie te verzamelen in gevaarlijke situaties of voor assistentie bij werk waarvoor er veel data moet onderzocht worden.

Transport
Robots in de transportsector hebben voornamelijk betrekking tot zelfrijdende auto’s. De auto zelf is dan in feite de robot. Een dergelijk concept zet de deur open voor een hele revolutie in hoe transport werkt.

Auto’s kunnen bijvoorbeeld een gedeeld goed worden, of diensten zoals Uber kunnen hun service uitbreiden met zelfrijdende wagens. Als iemand dan vervoer nodig heeft, kan die simpelweg een auto voor een tijdje huren, en die auto zal hem/haar dan volledig autonoom vervoeren.

Het is in feite een meer uitgebreide en verregaande vorm van een automatische piloot. Ook bij luchtverkeer worden dergelijke robots meer en meer gebruikt. Er zijn al veel vliegtuigen waarbij de automatische piloot meer dan 90% van het werk doet. En die doet het beter en met minder fouten dan menselijke piloten.

De piloot is in een dergelijke scenario alleen nog aanwezig als noodfunctie, om gegevens af te lezen en in te grijpen indien nodig. Een beetje zoals hoe een rijinstructeur het nu doet bij beginnende automobilisten.

Klantenservice
Veel mensen vinden het vreselijk om in contact te worden gebracht met een geautomatiseerd programma als ze naar een klantendienst bellen. Maar dat ligt voornamelijk aan de beperkingen van de software, niet aan het concept zelf. En die beperkingen verminderen jaar na jaar.

Veel bedrijven maken reeds gebruik van chatbots om de eerste linie van hun klantendienst te bemannen. Die kunnen dan makkelijk op veel gestelde vragen antwoorden of klanten naar een relevante sectie op de website verwijzen.

Alleen als er een probleem zou zijn dat een chatbot niet aankan, zal de chat worden overgedragen aan een menselijke chatoperator.

Dat vermindert het verkeer dat een bepaalde klantendienst per dag ontvangt aanzienlijk, en de meeste klanten kunnen er even goed, of zelfs beter en sneller, mee worden geholpen.

Ook in supermarkten zien we deze automatisering, denk aan de zelf-check-out voor je boodschappen. In fastfood-restaurants kan je bestellen via een robot, wat het hele proces nóg efficiënter maakt.

Medische sector
De medische sector is wellicht waar de meeste mensen echt persoonlijk nut zullen hebben van robots.

Er zijn natuurlijk de meer ‘gewone’ taken die robots kunnen uitvoeren zoals het verplaatsen van medische benodigdheden en medicijnen, maar de echte waarde van robotica op het vlak van geneeskunde ligt in het bijstaan – of zelfs volledig overnemen – van dokters bij complexe procedures zoals operaties.

Robots kunnen immers vaak met meer precisie een incisie maken, of delicate ingrepen waar er een vaste hand voor nodig is (denk aan oogchirurgie) tot een goed einde brengen. Ook het aanbrengen van verdoving kan door robots worden gedaan.

Hiernaast kunnen robots ook helpen bij het stellen van diagnoses. Machines kunnen immers een heleboel data verwerken en miljoenen factoren in rekening brengen. Ze vergeten niets, zien niets over hoofd en kunnen dus – mits ze goed geprogrammeerd zijn – veel beter inschatten wat er met een patiënt aan de hand is.

Tot slot worden robots ook al ingezet bij het herstel van patiënten, zoals geautomatiseerde revalidatie of hulpbehoevenden helpen bij uit bed raken.

Elke woensdag het nieuws uit Leerdam per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_2
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier