Wel of geen paal in de Veerpoort?
Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
<p>&bull; De historische Veerpoort wordt wellicht ook vanaf de rivierzijde afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.</p>

• De historische Veerpoort wordt wellicht ook vanaf de rivierzijde afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

(Foto: Schoonhoven Zilverstad)

Wel of geen paal in de Veerpoort?

  •   keer gelezen   Politiek

SCHOONHOVEN • Uiterlijk over een half jaar wil B&W van Krimpenerwaard de uitslagen van een onderzoek presenteren waaruit moet blijken of het plaatsen van een paal voor de Veerpoort, om verkeer vanaf de rivierzijde te weren, draagvlak heeft onder bewoners en middenstand.


Dit maakte wethouder Ria Boere dinsdagavond tijdens de commissievergadering bekend. Het onderzoek heeft ook betrekking op de verkeersafwikkeling in de nieuwe situatie.

Sluitstuk
Het plaatsen van de -verzinkbare- paal, naar aanleiding van een motie van Pro Krimpenerwaard, moet het sluitstuk worden van een jarenlange discussie in Schoonhoven over het al dan niet afsluiten van de Veerpoort voor verkeer. Overigens is de historische stadstoegang nu al vanaf de binnenstad ‘afgesloten’ voor automobilisten en motorrijders. Er geldt eenrichtingsverkeer.

Kip en het ei
De vraag van wel of geen paal maakte dinsdagvond deel uit van een bredere discussie: het afronden van de herinrichting van het gebied Buiten de Veerpoort. Het werd een kip-en-het-ei verhaal. Want diverse aspecten hebben met elkaar te maken.

Zo wil het college best bekijken of een historische toegangsbrug voor de Veerpoort, die nu onder het wegdek ligt, naar de wens van de historische vereniging kan worden opgeknapt en zichtbaar worden gemaakt. Dan kan het publiek genieten van een extra stukje geschiedenis van de Zilverstad.
De 17e-eeuwse brug verbond vroeger het centrum met het buitendijkse gebied. Als deze brug wordt gerestaureerd, nadat het bij graafwerkzaamheden tijdens de herinrichting zwaar beschadigd raakte, kan het met een glazen plaat eroverheen ‘beleefbaar’ worden gemaakt. 

Knoop doorhakken
Voorafgaand daaraan moet de knoop worden doorgehakt van het al dan niet weren van gemotoriseerd verkeer vanaf de pontzijde. Want het scheelt nogal of er zwaar verkeer over zo’n glazen plaat rijdt of alleen fietsers…

Hoe dan ook, Politiek Krimpenerwaard drong aan op haast. Een boodschap die portefeuillehouder Ria Boere alleen maar kon onderschrijven, want ook zij wil dit dossier, een erfenis vanuit de voormalige gemeente Schoonhoven, graag sluiten.

Meer groen
Het herstelplan komt neer op meer groen in het gebied Buiten de Veerpoort, een betere afscheiding van het autoverkeer met fietsers die opgesteld staan voor de pont en een betere duiding van waar automobilisten hun voertuig kunnen parkeren.

“Ja, sommige dingen hebben we niet goed ingeschat. Die willen we herstellen”, erkende wethouder Ria Boere.

Eén en ander moet, als de gemeenteraad begin februari toestemming verleent, als het even kan nog voor de zomer zijn uitgevoerd.

Passantenhaven
Daarnaast is de wens om van de noodhaven een passantenhaven te maken, wat moet zorgen voor meer reuring in deze haven. Een gedeeltelijke verbreding en aanleg van nieuwe steigers moet het voor bezoekers aantrekkelijk maken om af te meren, waarna ze gemakkelijk de binnenstad van Schoonhoven kunnen bereiken.  

De kosten van genoemde werkzaamheden worden geschat op 385.000 euro, exclusief die van een paal voor de Veerpoort.

Robert van der Hek
Redacteur / coördinator van Het Kontakt Krimpener- en Lopikerwaard
Volg @RobertvanderHek op twitter >
Elke dinsdag het nieuws uit de Krimpener- en Lopikerwaard per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier