• De Benedeneind Zuidzijde: langgerekte weg zonder verkeersbelemmeringen.
• De Benedeneind Zuidzijde: langgerekte weg zonder verkeersbelemmeringen. Foto: Robert van der Hek

Pilot om snelheid uit Benedeneind Zuidzijde te halen

Algemeen 1.102 keer gelezen

POLSBROEKERDAM • B&W van de gemeente Lopik wil een krediet van 30.000 euro beschikbaar stellen voor een pilot om de verkeersveiligheid op de Benedeneind Zuidzijde te verbeteren. Het gaat om het wegvak tussen de Damweg (bij Polsbroekerdam) en de M.A. Reinaldaweg (N204) bij Benschop.

Aanleiding is een verzoek van bewoners om de verkeerssnelheid op de weg terug te brengen. De toegestane maximumsnelheid is nu 60 km/u, maar er wordt –zo wijzen metingen uit- (veel) harder gereden. Het heeft de afgelopen jaren al tot diverse ongevallen met gewonden en zelfs dodelijke slachtoffers (tweemaal) geleid. "Het meest recente dodelijk ongeval was eerder dit jaar. Reden voor de bewoners om aan de bel te trekken, dat het zo echt niet langer kan", licht wethouder Gerrit Spelt toe.

Natuurlijk sturen
De bewoners haken daarbij het liefst in op het project 'natuurlijk sturen' van het Lopikerwaarden Streekfonds. Het betreft 'vriendelijke inrichtingsmaatregelen', die moeten zorgen voor een ander rijgedrag. Bijvoorbeeld brugleuningen waar helemaal geen brug is -hooguit een duiker onder de weg-, dan wel struiken/bomen langs de weg of andere kleuren op het wegdek.

B&W ziet hier wel wat in, aangevuld met daadwerkelijke technische aanpassingen. "De Benedeneind Zuidzijde is nu een langgerekte en overzichtelijke weg, zonder belemmeringen. Dat nodigt niet uit om je aan de maximumsnelheid te houden", weet wethouder Spelt.

Commissie
In de commissievergadering van dinsdagavond werd het plan al voorzichtig besproken. Ron van den Berg (PvdA) wilde daarbij weten waarom 'slechts' naar het betreffende wegvak is gekeken en waarom de pilot niet uitgebreid wordt richting Polsbroek. "Daar hebben ze dezelfde problemen."

Wethouder Spelt in antwoord hierop: "Het zijn de bewoners van het weggedeelte tussen Polsbroekerdam en de provincialeweg die ons benaderd hebben. Mochten we de pilot gaan uitvoeren, dan kunnen we de effectiviteit van de geplande maatregelen bekijken en eventueel elders uitrollen."

Poort
De maatregelen bestaan concreet uit het plaatsen van extra struiken aan de weteringzijde om een poorteffect te creëren met bestaand groen aan de andere zijde; markeringen op het wegdek bij bestaande verhogingen en bruggen; een zebrapad met verkeersplateaus (30 km/u) bij verzorgingsboerderij Abrona; een slinger (chicane) in de weg en verkeersplateaus.

De wethouder erkende dat de bewoners niet achter alle geplande maatregelen staan. "Integendeel zelfs. Niemand wil een drempel voor z'n deur. Maar wij willen een breed pakket aan maatregelen testen, ook verkeersbelemmeringen waar omwonenden niet direct enthousiast van worden."

Politie
Vervolgens: "In andere regio's, bijvoorbeeld de Alblasserwaard, is men hier al veel verder mee. Daar helpt ook de politie een handje mee door regelmatig te controleren. Als wij het voortouw nemen om de weg anders in te richten, en daarmee de snelheid terug te dringen, dan weet ik zeker dat de politie hier ook aanhaakt om de notoire hardrijders eruit te filteren."

De gemeenteraad neemt dinsdag 9 juli een besluit.

Robert van der Hek

Redacteur / coördinator van Het Kontakt - Krimpenerwaard

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Afbeelding
Krimpenerwaard: einde aan wonen onder hoogspanningslijnen Nieuws 14 uur geleden
• Luchtfoto met in het midden het IHC-terrein.
Ontwikkelcombinatie DBL presenteert planstudie IHC-terrein Krimpen aan de Lek Nieuws 16 uur geleden
• Eerdere editie van 'Open Joodse Huizen - Huizen van Verzet'.
Zaterdag 4 mei: 3e editie Open Joodse Huizen - Huizen van Verzet Nieuws 17 uur geleden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden