Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
• De extra oeververbinding moet de Van Brienenoordbrug ontlasten.
• De extra oeververbinding moet de Van Brienenoordbrug ontlasten. (Foto: Rijkswaterstaat/Harry van Reeken)

Nieuw pleidooi voor oeververbinding

  •   1418 keer gelezen

KRIMPENERWAARD • 'Kies voor een oeververbinding tussen Krimpenerwaard en Ridderkerk'. Dat schrijft een brede coalitie van 24 partijen, waaronder de gemeente Krimpenerwaard, in een brief aan de Tweede Kamercommissie van Infrastructuur en Waterstaat.

In de brief roepen de partijen (waaronder ondernemersverenigingen, bewonersorganisaties en de transportsector) de Tweede Kamer op om haar steun uit te spreken voor de 'oost-oost-variant' boven een stadsbrug tussen de Rotterdamse wijken Feijenoord en Kralingen-De Esch.

In de brief worden verschillende redenen geven waarom de coalitie vindt dat hun optie de beste is. "Ten eerste is de oost-oost-oeververbinding de snelle, duurzame en goedkope variant om een aantal essentiële knelpunten te verlichten of op te lossen. Zoals de files op de Van Brienenoordbrug, de Algeracorridor en het weefvak A15/A16." Daarnaast zou de aanleg van een 'Krimpenerwaardbrug' bij kunnen dragen aan de economische ontwikkeling van de regio en draagt de verbinding bij aan de doelstelling van het kabinet voor een vitaal platteland. "Ten slotte kan binnen zeven jaar een verbinding gerealiseerd worden waar ook financiële dekking voor is."

Doorrekening
De timing van de brief is opvallend. Adviesbureaus Goudappel Coffeng en Buck Consultants kwamen de afgelopen week met een doorrekening van het ingediende gebiedsbod van Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard. Met dit bod, de bouw van 4.000 woningen in ruil voor een brug, hopen de twee gemeenten de provincie en het rijk te verleiden voor de oost-oost-variant te kiezen.

Buck constateert dat een brug tussen Krimpenerwaard en Ridderkerk een positief effect kan hebben op de regionale arbeidsmarkt. Het biedt mensen uit Rotterdam-Zuid en de Drechtsteden de kans om aan de slag te gaan bij bedrijven in de Krimpenerwaard-West die actief zijn in de maakindustrie. Die bedrijven staan te springen om nieuw personeel. Tegelijkertijd helpt de verbinding nauwelijks om het fileleed op de Van Brienenoordbrug te verminderen. Sterker nog, de brug zou zelfs kunnen leiden op meer verkeersdrukte op de Algeracorridor. Ambtelijk is al de conclusie getrokken dat de drukte op dit knelpunt is op te lossen door maatregelen op de corridor zelf te nemen.

Tunnelverbinding
Krimpen aan den IJssel en Ridderkerk hebben de brief niet ondertekend. Die laatste gemeente is faliekant tegen een brug over de Nieuwe Maas omdat die de leefbaarheid aantast. Een tunnelverbinding is - onder voorwaarden - nog wel bespreekbaar. Voor de extra oeververbinding is een bedrag van zo'n 500 miljoen euro gereserveerd. Medio juli zal verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen een besluit nemen over een extra oeververbinding voor de bereikbaarheid van de regio Rotterdam.

Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK