Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
• Een extra brug over de IJssel zou de Algerabrug kunnen ontlasten.
• Een extra brug over de IJssel zou de Algerabrug kunnen ontlasten. (Foto: Rijkswaterstaat / Joop van Houdt)

'Meer files op N210 met Krimpenerwaardbrug'

  •   3321 keer gelezen

KRIMPENERWAARD • Terwijl de gemeenten en het bedrijfsleven volop lobbyen voor een oeververbinding tussen Krimpenerwaard en Ridderkerk, laat de Natuur- en Vogelwerkgroep (NVWK) een heel ander geluid horen.

De transportsector ziet de brug over de Nieuwe Maas richting Ridderkerk als dé oplossing om de files in de regio aan te pakken. Alleen deze optie zou volgens de vervoerders de Van Brienenoordbrug ontlasten en de bereikbaarheid van de Zuid-Hollandse gemeenten verbeteren. De verbinding is bovendien miljoenen euro's goedkoper dan de andere optie: een stadsbrug tussen de Rotterdamse wijken Feijenoord en Kralingen-De Esch.

Extra reistijd
De NVWK komt met een negatiever beeld en stelt dat de 'Krimpenerwaardbrug' juist leidt tot extra reistijd. "Dat staat ook zwart op wit in het verkeersrapport van de préverkenning", verklaart woordvoerder Jaap Graveland. "De brug zal extra verkeer aantrekken, vooral vanuit Capelle aan den IJssel. Op de N210 ontstaan hierdoor meer files. En dan moeten er ook nog 4.000 woningen bijkomen in de Krimpenerwaard, zoals vastgelegd in het gebiedsbod. Daar komt nog bij dat ze aan de andere kant van het water (in Ridderkerk) helemaal niet zitten te wachten op deze brug."

Graveland neemt het de gemeenten Krimpenerwaard en Krimpen aan den IJssel kwalijk dat zij hun inwoners niet goed hebben geïnformeerd. "Er wordt voortdurend benadrukt dat door de brug de ontsluiting verbetert. Dat is pertinent níet waar."

Hij verwacht dat provincie en regio Rotterdam uiteindelijk zullen kiezen voor de 'Feijenoordvariant'. "Als het gaat om de ontlasting van de Van Brienenoordbrug scoort de stadsbrug in Rotterdam het best op bijna alle gekozen criteria, zelfs als je het gebiedsbod meeneemt. Dat bod is vooral bedoeld om de bouw van de brug te bekostigen en als gebaar naar de stad Rotterdam waarvan het inwonertal maar blijft groeien."

Brug over IJssel
De natuurorganisatie ziet veel meer in een alternatief: een extra brug over de Hollandsche IJssel ter hoogte van industrieterrein Stormpolder in Krimpen aan den IJssel. Graveland: "Deze brug is korter, goedkoper en ook nog eens aantrekkelijker voor de scheepvaart. Het verkeer kan dan kiezen tussen een route via de Algerabrug of de nieuwe brug. Daardoor is er geen oponthoud als een schip moet passeren. De Van Brienenoordbrug gaat -ie niet ontlasten, maar de verbinding lost wel lokale verkeersknelpunten, waaronder die bij de Algerabrug, op."

Graveland erkent dat het Stormpoldervloedbos wordt geschaad door de brug, "maar de de impact van deze verbinding op het landschap van de Krimpenerwaard is vele malen kleiner dan een brug bij Krimpen aan de Lek. Bovendien is er aan beide kanten van het water ruimte voor een dergelijke verbinding."

Hij vindt dat beleidsmakers nu al serieus moeten nadenken over het alternatief. "Als er geen brug komt tussen Krimpenerwaard en Ridderkerk dan moet je wel een plan b hebben klaarliggen. Dat is er nu niet."

Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }