Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
• Leo Jongenotter en Marike van Cappellen bij de voormalige Bolnes-directiewoning.
• Leo Jongenotter en Marike van Cappellen bij de voormalige Bolnes-directiewoning. (Foto: Jan Timmer)

Plannen voor De Zaag als 'groene toegangspoort'

  •   560 keer gelezen

KRIMPEN AAN DE LEK • Marike van Cappellen en Leo Jongenotter koesteren serieuze plannen om van eiland De Zaag een locatie te maken waar bezoekers in een inspirerende setting van zowel natuur als bedrijvigheid, kunst en cultuur kunnen genieten.

De eigenaren van het zes hectare grote gebied aan de rand van Krimpen aan de Lek hopen met medewerking van de gemeente Krimpenerwaard tot gedeeltelijke herinrichting van het gebied over te gaan.

"Het complex Zaag 55 en de voormalige fabriekshal van Bolnes Motorenfabriek kunnen de plaats van handeling worden voor cultuur, kunst en concerten", zeggen beiden.

Daarbij willen ze, zonder dat dat tot extra bebouwing moet leiden, flexwerkplekken creëren en zien ze in het statige, door groen omgeven witte huis – de voormalige directiewoning van Bolnes- een plek waar mensen kunnen brainstormen, vergaderen of cursussen kunnen volgen.

"In de hallen ontstaat ruimte voor bedrijvigheid in het innovatieve, duurzame segment. Ook willen we horeca- en overnachtigingsfaciliteiten aanbieden in de vorm van lodges met bed- en breakfastfunctie. Een deel van het groen wordt park, waarin de oorspronkelijke kas terugkomt. Hier kunnen bezoekers aanschuiven voor een hapje en een drankje. Daarnaast willen we een plek creëren voor een beeldentuin en moeten de mensen kunnen genieten van de rivier en de unieke vogelpopulatie."

Brug
Mooie plannen, maar het zou zomaar kunnen dat De Zaag de locatie wordt waar een tweede oeververbinding tussen Ridderkerk en De Krimpenerwaard wordt gesitueerd.

"Die brugdiscussie is in zoverre goed dat ze de inwoners van de Krimpenerwaard de gelegenheid geeft om eens goed na te denken over wat ze echt belangrijk vinden in hun woon- en leefgebied", zegt Marike van Cappellen. "Willen ze die extra brug of niet? Willen ze dat de Krimpenerwaard landelijk blijft of maakt het ze niet uit? Dat zijn essentiële vragen."

Vervolgens: "Wíj denken zelf dat een extra oeververbinding niets oplost. De fileproblematiek verschuif je er slechts mee. Ridderkerk krijgt nog meer verkeersoverlast en inwoners van Bolnes komen op een klaverblad te wonen. Hier in de Krimpenerwaard kan de N210 die extra drukte helemaal niet aan. Wanneer dit plan doorgaat sta je straks bij Bergambacht en Schoonhoven in de file."

Van Cappellen en Jongenotter wensen de problematiek bij de Algerabrug niet te bagatelliseren maar zien ook concrete, file- en geldbesparende alternatieven. De aanleg van 'wachthavens' voor vaartuigen met een staande mast bijvoorbeeld.

"Met name in de zomermaanden gaat de Algerabrug om de haverklap open omdat er staande mastschepen willen passeren. Met één openstelling per dag voor de pleziervaart voorkom je verkeersopstoppingen. Wachthavens aan weerszijden van de brug kunnen daarbij als buffer dienen."

Jan Timmer

Robert van der Hek
Redacteur / coördinator van Het Kontakt Krimpener- en Lopikerwaard
Volg @RobertvanderHek op twitter >
Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK