Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
• De grote kruising bij Krimpen aan den IJssel.
• De grote kruising bij Krimpen aan den IJssel. (Foto: Floris Bakker)

Combinatie van maatregelen moet doorstroming op knelpunt Krimpen verbeteren

  •   1313 keer gelezen

KRIMPEN A/D IJSSEL • Bushaltes langs de C.G. Roosweg, een extra rijstrook op de Nieuwe Tiendweg en verplaatsing van het busstation moeten de verkeersdoorstroming op de grote kruising in Krimpen aan den IJssel verbeteren.

Het zijn enkele van de maatregelen die donderdagavond voorbij kwamen tijdens een presentatie aan de commissie over de reconstructie van de kruising. Die gaat de komende jaren flink op de schop. Dit omdat het kruispunt aan het eind van z'n levensduur zit en al deels is verzakt. Er is volgens wethouder Anthon Timm zelfs kans dat de fundering in z'n geheel bezwijkt. "Daarom willen we snel aan de slag."  

Als alles voorspoedig verloopt, moet in 2021 een begin worden gemaakt met de grote werkzaamheden aan het knelpunt. Als voorbereiding worden op dit moment al leidingen en kabels aan de zijde van de Rotterdamse weg verlegd. De komende maanden wordt er ook een calamiteitenstrook aangelegd en wordt de ernstige verzakking van de rijbanen grondig aangepakt.

Een nieuwe inrichting van de kruising van de C.G. Roosweg, Nieuwe Tiendweg en Industrieweg moet zorgen voor minder files in de toekomst. Dat is nodig, want het verkeer neemt de komende jaren alleen maar toe. "In 2030 hebben we op die plek 5 procent meer verkeer. Dus we moeten echt iets doen."

Haltes
Misschien wel de meest opvallende maatregel is de verplaatsing van het busstation en de P + R-voorziening. Langs beide kanten van de C.G. Roosweg komen haltes waar reizigers vanaf een perron in kunnen stappen. Nu nog rijden bussen vanaf het busstation de weg op. Eenmaal op de kruising 'verstoren' die de verkeersafwikkeling.

Om ruimte te creëren voor perrons is het nodig om de wisselstrook te verleggen en – voor de bereikbaarheid - een nieuwe fietsroute door Centrum-Zuid te realiseren. Waar het busstation met P + R precies moet komen is nog de vraag. Timm: "Daarover gaan we in gesprek met de gemeente Krimpenerwaard." De maatregelen lijken overigens letterlijk te zijn overgenomen uit een plan dat CDA'er Fred Slappendel vorig jaar presenteerde.

De kruising zelf krijgt een compleet nieuwe indeling. Zo lopen er vanaf de C.G. Roosweg twee rijstroken het dorp in. Daarvoor is het nodig om de Nieuwe Tiendweg te verbreden. "Aan één kant zal het fietspad verdwijnen", legt Laurens Smits van de stuurgroep grote kruising uit. "Aan de andere kant komt een tweerichtingenfietspad. Deze oplossing bevordert ook de verkeersveiligheid."

Ongelijkvloerse kruising
De gemeente denkt eraan een ongelijkvloerse kruising te maken voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de Calvijnschool. Smits erkent dat bouw van een dergelijke constructie miljoenen kost, "maar als je daarmee de doorstroming én veiligheid van weggebruikers verbetert is het de moeite waard om het te onderzoeken."

Timm hoopt dat nog vóór de reconstructie de verbindingsweg tussen N210 en Lekdijk er ligt. Die is 'dringend gewenst' om het verkeer tijdens de werkzaamheden via de Stormpolder om te leiden. "Als ie er in 2021 niet ligt, gaan we er echt last van krijgen." Of het gaat lukken, hangt af van 'buur' Krimpenerwaard. "De weg komt op hun grondgebied, dus het zou mooi zijn als die gemeente er een beetje vaart achter zet."

De presentatie oogstte veel positieve reacties. Toch had de commissie nog heel wat vragen over de te nemen maatregelen. Met name over de haalbaarheid en financiën die met het plan zijn gemoeid. Alleen al de reconstructie en maatregelen rond het openbaar vervoer kosten meer dan 27 miljoen euro. Geld dat overigens grotendeels door de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en provincie Zuid-Holland wordt opgehoest.    

De gemeente steekt bewust veel energie in de communicatie. "Dit project gaat heel Krimpen raken", zegt Timm. "En niet alleen onze inwoners en ondernemers, maar ook die van onze buren in Krimpenerwaard en Capelle aan den IJssel."

Floris Bakker

 
Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK