• De Goudsche Boot varend tussen Gouderak en Moordrecht.
• De Goudsche Boot varend tussen Gouderak en Moordrecht. Foto: Archief Golderake.

Golderake komt met boekje over 'Goudsche Boot'

Algemeen 866 keer gelezen

GOUDERAK • Tussen 1840 en 1947 onderhield Reederij de IJsel een verbinding tussen Gouda en Rotterdam. Han Boevé van historische vereniging Golderake schreef er een boekje over. 

De belangstelling is groot, merkt Boevé. Van de 200 exemplaren die hij liet drukken zijn er nog maar 70 over. "Die raak ik nog wel kwijt hoor", laat hij telefonisch weten. De inwoner van Gouderak schreef het boekje omdat er nooit eerder iets verscheen over de 'Goudsche Boot', "terwijl die lange tijd een heel belangrijke rol vervulde voor inwoners langs de Hollandsche IJssel. Zo waren er opstapplaatsen in onder andere Gouderak, Ouderkerk aan den IJssel (3) en Krimpen aan den IJssel (3). Vooral op marktdagen stonden de steigers vol passagiers met bagage en goederen. Aan boord van de schepen was van alles te vinden, van boerenkaas tot koeien."

Het had niet veel gescheeld of de dienst was er nooit geweest. Zo ageerde de Kamer van Koophandel in 1840 fel tegen de plannen van de firma W.A. van de Garden & Co om een stoomvaartverbinding te starten tussen Gouda en Rotterdam. Schepen zouden met hun schroef de bodem van de Hollandsche IJssel omwoelen. Daardoor zou de vaargeul niet meer bruikbaar zijn voor scheepvaart op de rivier, en juist die is in die tijd van groot belang voor de industrie. Ondanks de bezwaren krijgt de onderneming toch toestemming van de gemeente om van start te gaan.

Stoomketel
In 1841 schaft Van de Garden een raderstoomschip aan, met een stoommachine van 16 pk. Veel geluk heeft de firma niet met het schip, want op 18 juli 1841 ontploft de stoomketel. Hierbij komen twee bemanningsleden om het leven en lopen meerdere personen verwondingen op. De kapitein wordt weggeslingerd en op het dek gesmeten, maar komt er goed vanaf. Van de Garden geeft niet op en vindt een stalen radersalonboot in Capelle aan den IJssel. Die krijgt de naam 'De IJsel', dus met één s. De verbinding blijkt een succes en al snel bestaat de vloot van Reederij de IJsel uit vier schepen. Boevé: "Er komen dan ook aan aansluitingen op andere bootdiensten van onder andere Rederij de Volharding (die een dienst onderhield over de Gouwe naar Leiden-Amsterdam) en Rederij Estafette (die vaarde tussen Gouda en Oudewater-Utrecht). Het was een heel succesvolle dienst."

Toch komt er in 1947 een geruisloos eind aan de verbinding. Daar is volgens Boevé wel een logische verklaring voor te geven. "Bussen namen de dienstverlening over. En die vervoerden passagiers natuurlijk veel sneller dan een boot."

Het boekje van Han Boevé kost 9,50 euro en is telefonisch te bestellen via: 0182-374147 of e-mail: boeve357@kpnmail.nl. Opsturen kost 3,30 euro extra.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Afbeelding
Krimpenerwaard: einde aan wonen onder hoogspanningslijnen Nieuws 3 uur geleden
• Luchtfoto met in het midden het IHC-terrein.
Ontwikkelcombinatie DBL presenteert planstudie IHC-terrein Krimpen aan de Lek Nieuws 5 uur geleden
• Eerdere editie van 'Open Joodse Huizen - Huizen van Verzet'.
Zaterdag 4 mei: 3e editie Open Joodse Huizen - Huizen van Verzet Nieuws 6 uur geleden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden