• Annette Koopman en Milo Barros van BlijeGift.
• Annette Koopman en Milo Barros van BlijeGift. Foto: Jan Timmer

BlijeGift: steeds meer gezinnen helpen

Algemeen 996 keer gelezen

KRIMPEN A/D LEK • Steeds meer gezinnen die net teveel besteedbaar inkomen hebben om in aanmerking komen voor de Voedselbank, hebben het voorbije half jaar hun weg weten te vinden naar Stichting BlijeGift. "We willen doorgroeien naar een organisatie die vijfhonderd gezinnen in de Krimpenerwaard een steuntje in de rug biedt."

Annette Koopman en Milo Barros zijn de drijvende krachten achter BlijeGift. Allebei waren ze lang actief voor de Voedselbank in Rotterdam. "En nu werken we sinds augustus in de Krimpenerwaard", zegt Koopman. "Dat heeft alles te maken met het feit dat we hier de beschikking hebben gekregen over een gratis onderkomen voor onze stichting én het feit dat ook in de Krimpenerwaard veel stille armoede heerst. We willen deze gezinnen voorzien van goed voedsel, gebaseerd op de 'Schijf van Vijf'."

Dat gebeurt via een 'BlijWinkelen-systeem' van bonnen en coupons. Het idee is volgens Koopman eenvoudig. "Wij vragen samen met de deelnemende winkeliers aan de consument om bijvoorbeeld naast de aankoop van hun eigen brood, ook een 'uitgesteld brood' te kopen in de vorm van één of meerdere muntjes van 1 euro. Deze giften worden omgezet in bonnen of coupons. De vrijwilligers van Stichting BlijeGift halen deze coupons op bij de winkeliers en verdelen die onder onze cliënten. Zij kunnen vervolgens hun brood-, vlees- of groentebonnen inleveren bij de deelnemende bakker, slager of groenteboer en van het 'uitgestelde' product een écht product maken. Het mooie van dit systeem is dat onze cliënten en hun gezin gezond eten. Bovendien bezorgt het systeem winkeliers een win-win situatie. Immers, zij mogen extra klanten in hun zaak verwelkomen én geven met hun deelname hun sociale betrokkenheid aan. Bijkomend prettig effect is dat onze cliënten gewoon deel uitmaken van het winkelend publiek en producten ontvangen waar ze echt iets aan hebben."

In Krimpen aan de Lek doen inmiddels zestien winkels mee. Ze zijn herkenbaar aan sticker/poster én BlijeGift-box. "Mooi is ook dat we inmiddels afspraken hebben met Kwadraad en het maatschappelijk werk", vertelt Milo Barros. "Gezinnen die voor BlijeGift in aanmerking komen kunnen zich nu ook via hen aanmelden. Ook zijn mensen uiteraard direct bij ons welkom." Medio mei wil BlijeGift haar activiteiten gaan uitbreiden naar Capelle aan den IJssel. Ook hoopt men op nog er deelnemende winkeliers in de Krimpenerwaard. In Krimpen aan den IJssel en Schoonhoven hebben we er al een paar", weet Annette Koopman. "Er zit goed beweging in. En we zijn natuurlijk ontzettend blij met de donaties uit verschillende fondsen. Ook Rabobank wil met ons samenwerken. In de tussentijd laten we ons op verschillende plaatsen zien, zoals op braderieën. BlijeGift stáát nu. We zijn klaar voor het 'olievlek'-effect!"

Jan Timmer

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden