Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
• Verhalenbanken maken de waterlinie zichtbaar.
• Verhalenbanken maken de waterlinie zichtbaar. (Foto: Anne Hamers )

Vestingsteden Schoonhoven en Nieuwpoort slaan de handen ineen

  •   383 keer gelezen

SCHOONHOVEN/NIEUWPOORT • Met een openluchtbioscoop in het centrum van Nieuwpoort is vorige week het project Twin Cities van start gegaan. Hiermee moeten Schoonhoven en Nieuwpoort beter zichtbaar worden als vestingsteden.

Tijdens een netwerkbijeenkomst presenteerde de projectgroep zijn plannen in de aanloop naar het 350-jarig bestaan van de Oude Hollandse Waterlinie in 2022.

"We hebben met nieuwe monumentenbebording in beide vestingsteden, een fietsroute, wandelfolder en een website met informatie over het vestingverleden een eerste stap gezet", zegt Michiel van der Schaaf, een van de initiatiefnemers van het project. "Maar ondertussen denken we vooruit, waarbij we vooral inzetten op innovatie. Beide vestingsteden liggen weliswaar dichtbij elkaar, maar ook wel weer ver weg, met een rivier ertussen. Het zou mooi zijn als je ze kunt verbinden door virtual reality- en drone- dan wel hoogtebeelden. Zodat je in de ene stad de andere kunt zien."

Verbinding
Tegelijkertijd wordt de verbinding met de andere vestingsteden in de Oude Hollandse Waterlinie gezocht, zoals Gorinchem en Oudewater.

Michiel van der Schaaf: "Andere vestingsteden zijn geïnteresseerd in hoe we het in Nieuwpoort en Schoonhoven hebben opgepakt. Wellicht kunnen ze op onderdelen aansluiten. Ook is het een uitdaging om jongeren dan wel kinderen in interesseren voor het verhaal van de vestingsteden en de Oude Hollandse Waterlinie. De eerste ideeën daarvoor zijn er."

Volgens de oud-citymanager van Schoonhoven is het cruciaal om partijen bij elkaar te brengen. "Veel activiteiten zijn niet op elkaar afgestemd. Dat zorgt voor een beperkte zichtbaarheid, ook al omdat de vaak prachtige verhalen over de Oude Hollandse Waterlinie niet meteen voor een groot publiek geschikt zijn. We zijn daarom begonnen met het begrijpelijk vertellen over de vestingsteden en het maken van on- en offline middelen, waarop bestaande en nieuwe activiteiten worden gecommuniceerd."

De aanpak sluit aan op de werkwijze van Schoonhoven Partners (voorheen citymanagement), dat als citymarketingorganisatie een coördinerende rol heeft. "Veel partijen sluiten aan, vanuit heel verschillende achtergronden: van historici tot routemakers en van wandelstichtingen tot ondernemers. Daardoor ontstaan nieuwe ideeën en is er meteen een breed draagvlak."

Verhalenbanken
Bijzonder zijn de 'verhalenbanken' op de vestingwallen. Hierop zijn korte verhaaltjes over de waterlinie te lezen. Van der Schaaf: "Het idee erachter is dat mensen daar gaan zitten, de verhaaltjes lezen en met elkaar in gesprek raken over het vestingverleden."

De werkgroep Twin Cities wil de komende jaren verder werken aan de plannen. "Als de Oude Hollandse Waterlinie in 2022 350 jaar bestaat, moet er iets staan waar niemand omheen kan. Dat is het doel dat we onszelf gesteld hebben."

Meer informatie is te zien op de websites http://www.vestingstad.inschoonhoven.nl en http://www.nieuwpoort.nu/vesting.

Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }