• Polder tussen Krimpen aan den IJssel en Krimpen aan de Lek, waar de brug op uit zou komen.
• Polder tussen Krimpen aan den IJssel en Krimpen aan de Lek, waar de brug op uit zou komen. (Foto: Floris Bakker)

Wethouder Ria Boere kan leven met keuze voor Rotterdamse brug

  •   985 keer gelezen

KRIMPENERWAARD • Wethouder Ria Boere zag een maand geleden de bui al hangen toen de gesprekken in de Metropoolregio zich nadrukkelijk toespitsten op de Algeracorridor. De oeververbinding tussen Krimpen aan de Lek en Ridderkerk was toen niet langer een haalbare kaart. Tijdens de voorlaatste raadsvergadering meldde ze dat er 'stevige ingrepen op de agenda stonden'. Alleen Jan-Willem van der Ham (SGP) reageerde. "Daar was ik best verbaasd over", zegt ze nu.

Valt u iets te verwijten in dit traject?
Ria Boere: "Ik zou niet weten wat. Ik heb me met het ambtenarenapparaat voor de volle honderd procent ingezet voor een oplossing voor de mobiliteit in de Krimpenerwaard, maar tegen de reeks Rotterdamse wensen was niet op te boksen. Voor twee oeververbindingen was geen geld. Aangekondigde ingrepen aan de Algerabrug zijn er voor in de plaats gekomen. Daar wordt 90 miljoen euro voor uitgetrokken. Ik begon in september 2018 helemaal op nul. Dan is zo'n bedrag toch niet niks. Over een dergelijk forse investering is nooit eerder gesproken."

Het voelt dus niet als een nederlaag, die politieke consequenties zouden moeten hebben?
"Absoluut niet. Het komt niet bij me op om terug te treden, ook al wordt dat door een enkel raadslid geopperd. Ik ben in september 2018 op een rijdende trein gesprongen. We moesten vanwege de MIRT-verkenning binnen de kortste keren in de slag met de provincie om de Krimpenerwaard op de kaart te zetten. Daar kwam een gebiedsbod bij dat inderdaad even uit de rails liep met een aanvankelijk aantal van 10.000 nieuwe woningen nabij Krimpen aan de Lek. Vervolgens kreeg het een aannemelijke vorm met 4.000 woningen verspreid over alle kernen."

Blijft dat aantal woningen gehandhaafd?
"Dat is de vraag die de raad na de zomer moet beantwoorden. Het gebiedsbod telt uiteraard niet meer mee voor de ontwikkeling van een tweede oeververbinding, maar het aantal van 4.000 woningen zou je kunnen laten staan voor de periode 2030-2050. De Krimpenerwaard kan een dergelijk aantal woningen voor eigen behoefte makkelijk kwijt. Woningbouw heeft grote invloed op de toekomstige vitaliteit en leefbaarheid in dit gebied. Ik ben beslist geen voorstander van het volbouwen van de Krimpenerwaard, zoals sommigen beweren. Ik woon er zelf ook en geniet eveneens van de rust en de ruimte. Maar je kan niet met je armen over elkaar blijven zitten. Eerst gaan we tot 2030 met de 3.000 woningen verder. Daarna komt de tweede fase in beeld."

Heeft u niet te lang vastgehouden aan de brug over de Lek? Ridderkerk was pertinent tegen...
"Dat was inderdaad geen pre, maar puur inhoudelijk was het volgens de rapporten goed mogelijk om in te stemmen met een Oost-Oost variant (Krimpen aan de Lek-Ridderkerk, red.). Ik kon niet aanschuiven als gesprekspartner en moest dus flink lobbyen om de geesten rijp te krijgen. Als de provincie me vooraf had verteld dat men voor een brug in Rotterdam en een bijdrage van 90 miljoen voor de Algerabrug zou gaan, had ik meteen bij het kruisje getekend. Nu draaide het intern uit op maandenlange turbulentie, een bestuurscrisis en protesten. Op Twitter zag ik berichten over mij voorbij komen waar de honden geen brood van lusten. Ik kan er wel tegen, maar leuk was het niet. Er zijn veel onwaarheden rondgeslingerd, terwijl ik juist vol passie vocht voor kwaliteit in de waard. De pers had dat in mijn ogen beter moeten duiden."

En straks meebetalen aan een verbrede Algerabrug?
"Nou, nee. Krimpen en Capelle zijn direct betrokken bij de Rotterdamse plannen. De gemeente Krimpenerwaard is wederom geen gesprekspartner. Waarom zou ik dan de portemonnee trekken? Wat me wel veel zorgen baart zijn de toekomstige werkzaamheden op en rond de Algerabrug. Het is al zo'n knelpunt. Tijdens de vernieuwing of renovatie zijn automobilisten – en dus onze ondernemers en transportbedrijven – niet te benijden."

Pieter van der Laan

Robert van der Hek
Redacteur / coördinator van Het Kontakt Krimpener- en Lopikerwaard
Volg @RobertvanderHek op twitter >
Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }