Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
• De Ouverturelaan in Krimpen aan den IJssel.
• De Ouverturelaan in Krimpen aan den IJssel. (Foto: Floris Bakker)

'Rijbaanscheiding Ouverturelaan is niet dé oplossing'

  •   442 keer gelezen

KRIMPEN A/D IJSSEL • De Krimpense raad is verdeeld over het voorstel van verkeerswethouder Anthon Timm om een rijbaanscheiding aan te brengen op de Ouverturelaan.

Door de rijbanen fysiek van elkaar te scheiden zou de snelheid van het verkeer afnemen en wordt het voor weggebruikers veiliger. Het is Timm 'om het even' hoe de rijbaanscheiding er precies uit gaat zien. Zelf denkt hij aan een doorgetrokken streep met kattenogen (wegdekreflectoren). Voor omwonenden gaat het voorstel niet ver genoeg. Dit omdat de drie belangrijkste problemen - te veel verkeer, te veel geluidsoverlast en te veel uitstoot - niet worden opgelost.

Gevaarlijker
Raadsleden reageerden donderdag eveneens matig enthousiast. Saskia Bijl (Krimpens Belang) riep de wethouder op het voorstel terug te nemen. Zij denkt dat een rijbaanscheiding de Ouverturelaan gevaarlijker maakt voor fietsers. Er is namelijk nauwelijks ruimte om uit te wijken. "Iets waar wij ons zorgen over maken, juist omdat het een schoolroute betreft." Bijl noemde het 'beschamend' dat Timm al maanden geen contact heeft gehad met omwonenden.

Ook Arrèn van Tienhoven (SGP) ging er blind van uit dat de wethouder hen had betrokken bij de plannen. "Dit college zegt immers dat bewoners mogen meedenken, meepraten en meedoen. Dat blijkt dus niet het geval." Timm verklaarde dat hij eerst met verkeersdeskundigen het voorstel wilde uitwerken. "Van onwil om met bewoners in gesprek te gaan is absoluut geen sprake."

Snelheidslimiet
Arnold de Leeuw (CDA) vindt dat de raad eerst moet bepalen wat de Ouverturelaan nou precies is: een gebiedsontsluitingsweg waar een snelheidslimiet geldt van 50 km per uur of een wijkontsluitingsweg waar maximaal 30 kilometer per uur gereden mag worden. Voor dat laatste hebben omwonenden van de weg gepleit. Volgens Timm is dat niet de oplossing. De weg moet dan rigoureus op de schop. Bovendien is het sterk de vraag of de verkeersveiligheid verbetert met een nieuwe inrichting.

Het fysiek scheiden van de rijbanen biedt naar zijn idee meer soelaas. "Het is dan niet meer mogelijk om een bus te passeren als -ie moet stoppen bij een bushalte. Daardoor zal met name tijdens de spits, wanneer er veel bussen over de Ouverturelaan rijden, de gemiddelde snelheid naar beneden gaan. De weg wordt daardoor veiliger en minder aantrekkelijk voor sluipverkeer."

Het werd de wethouder kwalijk genomen dat er in zijn voorstel nauwelijks aandacht is voor de verkeersintensiteit. Dit terwijl omwonenden al jaren klagen over het grote aantal auto's dat dagelijks over de Ouverturelaan raast. De weg in de wijk Lansingh-Zuid wordt door automobilisten gebruikt om de drukke N210 te vermijden. Zij rijden regelmatig te hard en zorgen ook voor geluidsoverlast. Met het aanpassen van de luchtroosters in woningen wil Timm die overlast terugdringen.

Hij wees op de mogelijkheid van het plaatsen van een spitsonderbreker. Die mogelijkheid werd eerder nog door de raad afgewezen. Reden voor Timm om te focussen op de veiligheid van de weg. "Ik weet best wel dat dit (de voorgestelde rijbaanscheiding, red.) niet dé oplossing is, maar het is wel een stap in de richting van een definitieve oplossing."

Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }