• Woningen aan de Vinkenstraat in Krimpen aan den IJssel die worden gerenoveerd.
• Woningen aan de Vinkenstraat in Krimpen aan den IJssel die worden gerenoveerd. Foto: aangeleverd

Ergernis over renovatie woningen Krimpense Vogelbuurt

Algemeen 2.017 keer gelezen

KRIMPEN A/D IJSSEL • Het duurzaam renoveren van 64 woningen in de Krimpense Vogelbuurt in Krimpen aan den IJssel verloopt allesbehalve soepel. Bewoners zitten al weken in de troep en klagen over het geleverde werk.

Het project van woningcorporatie QuaWonen is behoorlijk ambitieus: huizen aan de Lijster-, Mezen-, Merel-, Putter- en Vinkenstraat moeten na de renovatie net zoveel energie opwekken als nodig is voor verwarming, ventilatie, warm water en het huishoudelijke verbruik bij een gemiddeld gezin. Dit wordt bereikt door het isoleren van daken, gevels en een gedeeltelijk nieuwe beganegrondvloer én nieuwe installaties zoals zonnepanelen en een warmtepomp op zolder. Een gasaansluiting hebben de woningen straks niet meer; ze worden volledig elektrisch.

Puinhoop
Maar de uitvoering van het project Energieswitch Lijsterstraat verloopt moeizaam. Zo zou het werk vijf weken duren bij de 85-jarige moeder van Conny van den Heuvel. "Inmiddels zitten we in werkweek acht", zucht ze. "En het einde is nog niet in zicht. Binnen zijn ze nog steeds bezig en buiten is het een grote puinhoop." Informatie krijgen de bewoners niet. "Er is geen communicatie, geen planning....niets. En wie schade meldt krijgt het advies om contact op te nemen met de eigen verzekeraar. Val er vooral de opdrachtgever en uitvoerder niet mee lastig."

Even verderop in de Vinkenstraat is de situatie niet anders. "Ons blok was als eerste aan de beurt en zou als eerste klaar zijn. Nou, dat gaat niet meer lukken", zegt een bewoner met een licht cynische ondertoon. Met zijn naam wil hij niet in de krant. "Ik heb geen zin in gezeur, maar wil best kwijt dat ik hier flink van baal. In huis is het al weken één grote stofbende en daar zijn we voorlopig nog niet vanaf." Over het geleverde werk is hij niet te spreken. Zo kraakt de aangelegde vloer, "en de nieuwe vloerbedekking die er op ligt is al beschadigd door andere werkzaamheden. Het is te triest voor woorden."

Vinger
Marry Beijer van de klankbordgroep kent de klachten, "en die zijn ook bij QuaWonen en de aannemer bekend. Laat ik voorop stellen dat alle betrokken partijen hun best doen, maar ergens gaat het mis. Ik kan er alleen de vinger niet achter krijgen." Ze wijst op de gebrekkige communicatie. "Informatie die bewoners krijgen klopt niet of is tegenstrijdig. Dat is niet goed. Het kan best gebeuren dat dingen tegenzitten, maar communiceer dat dan! Nu horen bewoners helemaal niets." Zij adviseert de aannemer en QuaWonen om bij bewoners langs te gaan. "Vooral bij de oudere bewoners is er behoefte aan uitleg. Die willen graag van iemand horen wat er mis is gegaan."

Bernhard Jaarsma, projectleider van QuaWonen, erkent dat er dingen niet goed gaan. Hij heeft hierover ook met verschillende bewoners gesproken. "Vooral voor hen is het heel vervelend; daar zijn wij ons ten zeerste van bewust." Voor het project koos QuaWonen voor een andere aanpak. "Normaal werken we met één hoofdaannemer die eindverantwoordelijk is. Nu zijn er vijf actief en is er één aannemer met een coördinerende rol. Er gaat duidelijk iets mis in de onderlinge afstemming. Daarover zitten we nog deze week nog met elkaar aan tafel."

Jaarsma wil dat in het gesprek van deze week duidelijke afspraken worden gemaakt: over het afhandelen van de klachten, de oplevering van uitgevoerde werkzaamheden en een planning voor de werkzaamheden die nog moeten gebeuren. Daarnaast kent het project nog een fikse tegenvaller. Een aangevraagde ontheffing - nodig om te voldoen aan de Wet Natuurbescherming - laat nog steeds op zich wachten. "Daar hebben we veel last van. Zeker omdat we ontdekten dat de aannemer zonder ontheffing, toch een aantal werkzaamheden had uitgevoerd. Omdat we nog geen ontheffing hadden, heeft de Omgevingsdienst de werkzaamheden aan een aantal woonblokken voorlopig stilgelegd. Je kunt dan bijna niets meer uitvoeren."

Jaarsma belooft beterschap. "Het is duidelijk dat de uitvoering van het werk en de communicatie richting bewoners beter moeten. Daar gaan we dan ook echt werk van maken. We moeten het vertrouwen van onze huurders zien terug te winnen."

Floris Bakker

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden