Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard

'1000 van Algera' moet files bij Algerabrug korter maken

  •   70 keer gelezen

Hoe krijg je het voor elkaar om de Algerabrug minder filegevoelig te maken? ‘1000 van Algera’ moet goede suggesties opleveren! 

De hele maand juni staat de Algera-corridor in de spotlights via de actie ‘1000 van Algera’.

“Het is de bedoeling dat we vanuit het publiek ideeën en suggesties binnenkrijgen over hoe de filedruk bij de Algerabrug met duizend auto’s per spitsperiode verminderd kan worden”, legt Hans van der Vaart, lid van het ‘Algera-ontbijt’ uit.

“Onderoek wijst uit dat in dat geval het verkeer veel beter doorstroomt. Om het item onder de aandacht te brengen gaan we flink flyeren en hebben we een website opgezet. Elk idee of plan kunnen mensen daar kwijt.” Van der Vaart (ambtenaar van gemeente  Nederlek  en acief bij De Verkeersonderneming) staat niet alleen in zijn ambities om de Algera-corridor meer ‘ in beweging’ te krijgen.

Ook Ton Coolen (voormalig lid van de gemeenteraadsfractie van Leefbaar Krimpen en zeer betrokken bij de Algebrabriug-problematiek), de TU-studenten Martin Beumer en Tony Hoogendoorn (zij deden onderzoek naar de toegankelijkheid van de corridor vanuit de Krimpenerwaard) en Jeroen van Gent (‘Algera-blogger’) maken deel uit van het ‘ontbijtgezelschap’. De gemeenten Nederlek en Krimpen aan den IJssel hebben aangegeven achter de actie ‘1000 van Algera’ te staan.

“Nu duidelijk is dat het rijk geen geld beschikbaar stelt voor een tweede oeververbinding of een tunnel, is het zaak om tot betaalbare alternatieven te komen”, stelt Ton Coolen. “Ik ben ooit met een SMS-alert gekomen voor mensen die gebruik maken van de Algerabrug. Dat was een succesvol initiatief. Andere ideeën zijn natuurlijk ook zeer welkom. We hopen dat ‘1000 van Algera’ veel los zal maken.”

“We moeten het niet zoeken in één  grote oplossing voor het fileprobleem”, meent Tony Hoogendoorn. “Ook ‘kleinere suggesties’ kunnen een mooi resultaat opleveren.” Jeroen van Gent haakt er meteen op in. “Je zou kunnen denken aan het inrichten van alternatieve werkplekken voor mensen die de file willen mijden en aan weerszijden van de brug accommodatie krijgen om hun tijd nuttig door te brengen. Of wat te denken van een speciaal ‘file-abonnement’ van een sportschool?” Je zou ook kunnen denken aan gratis stalling voor je fiets”, doet Martin Beumer een suggestie die deelname aan het openbaar vervoer moet vergroten.

“Of een veerverbinding vanuit de Stormpolder richting IJsselwerf in Capelle-West, voegt Tony Hoogendoorn er aan toe. “Ook een veerverbinding van Krimpen naar Ridderkerk kan filedrukverlagend werken”, verwacht Hans van der Vaart. “Over die mogelijkheid wordt momenteel gesproken. Je ziet het: er leven best ideeën, maar we willen er nog veel meer binnen krijgen. Het liefst van mensen die dagelijks of regelmatig gebruik maken van de Algera-corridor of zich anderszins bij de problematiek betrokken voelen. Hoe meer, hoe beter! De website www.ikdoehetmyway.nl/algera is inmiddels online. Men kan zich aanmelden, ideeën droppen, en discusie voeren. Juni is de actiemaand, daarna wil De Verkeersonderneming met initiatiefnemers om de tafel om te kijken wat haalbaar is. Niet alleen met filerijders, maar ook met ondernemers die zo’n project willen uitproberen. Voor elke private euro doet de Verkeersonderneming er één publieke euro bij, tot maximaal € 100 000,-".

Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }