Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard

Algerabrug blíjft bottleneck

  •   keer gelezen

KRIMPEN A/D IJSSEL • Een oplossing voor de al jaren voortslepende verkeersproblemen op en rond de Algerabrug laat nog wel even op zich wachten.


Rijkswaterstaat en de gemeente Krimpen aan den IJssel zitten op 18 februari opnieuw met elkaar aan tafel om te kijken welke maatregelen er kunnen worden genomen om het dagelijks fileleed rond de Algerabrug te beperken.

Hoge verwachtingen over de uitkomst van het gesprek heeft het Krimpens gemeentebestuur niet. Rijkswaterstaat erkent weliswaar dat er problemen zijn voor het wegverkeer op de brug, maar verklaart op korte termijn geen ‘totaaloplossing’ te hebben. Losse maatregelen moeten de verkeerssituatie verbeteren, zoals het laten vervallen van de (extra) brugopening in de zomerperiode om 15.50 uur. Ook gaat de brug over de Hollandsche IJssel tussen 1 juli en 31 augustus maar een in plaats van twee keer in het uur open.

Bedieningsregime 

Voor het overleg kreeg verkeerswethouder Gerrit Boudesteijn (Leefbaar Krimpen) donderdagavond de nodige ‘input’ van de commissie. Zo pleitte Stem van Krimpen (SvK) opnieuw voor een flexibeler bedieningsregime. Fractievoorzitter Kirsten Jaarsma weet dat Van Uden, eigenaar van de containerterminal in Alphen aan den Rijn, het liefst ’s avonds, ’s nachts en in het weekeinde met binnenvaartschepen onder de Algerabrug doorgaat. “Als je dat regelt, hoeft de brug overdag veel minder vaak open.” Van Uden was in 2014 verantwoordelijk voor 500 openingen per jaar, zo’n 30 procent van het totaal. “Zoiets moet Rijkswaterstaat weten”, vindt Jaarsma. 

In een reactie liet Boudesteijn weten dat Rijkswaterstaat weinig ziet in nachtelijke brugopeningen. “Daarvoor is geen geld beschikbaar.” Jaarsma nam geen genoegen met het antwoord. “Kom op zeg, wij leven in een 24-uurseconomie. Van Uden vervoert nu al jaarlijks 50.000 containers van en naar Alphen aan den Rijn. Dat worden er alleen maar meer.” 

Anthon Timm (VVD) wees erop dat het niet alleen onder, maar ook op de brug drukker gaat worden. Dit vanwege de herontwikkeling van het EMK-terrein. “Deze ontwikkeling vraagt om een verbeterde bereikbaarheid van de Stormpolder.” 

PvdA'er Cornel van Geelen zet nog steeds grote vraagtekens bij de vele brugopeningen. "Hoe is het mogelijk dat de Algerabrug twee keer per uur wordt geopend en de volgende brug bij Gouda slechts twee keer per uur? Alle zeilboten die hier vlot door de brug gaan, liggen vervolgens twee uur voor de volgende brug te wachten." Hij wil daarom van Rijkswaterstaat horen waarom de Algerabrug vaker open gaat dan andere bruggen over de IJssel.  

Platform

Boudesteijn zegde toe alle punten onder de aandacht te brengen bij Rijkswaterstaat. Hij houdt echter een slag om de arm, met name als het gaat om de beroepsvaart. “Die heeft namelijk te allen tijde voorrang.” Hij werkt ondertussen hard aan een Bestuurlijk Platform Algeracorridor. In dat platform mogen wat de commissie betreft - naast overheidsinstanties - ook best grote bedrijven als IHC, Hollandia én Van Uden aan deelnemen. Iets waar Boudesteijn wel wat voor voelt. 

De al jarenlang voortslepende verkeersproblemen rond de Algerabrug kwamen eind vorig jaar weer eens in het nieuws na schriftelijke vragen van SvK. De lokale partij deed onderzoek en ontdekte dat met name pleziervaartuigen de brug passeren. In 2013 was de pleziervaart verantwoordelijk voor 78 procent van het aantal openingen. Tot half oktober vorig jaar steeg het aantal openingen voor de beroepsvaart naar 19 procent, maar was de recreatievaart met 69 procent opnieuw veruit de grootste boosdoener. 

Floris Bakker

Elke dinsdag het nieuws uit de Krimpener- en Lopikerwaard per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier