Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard

Toerisme: Schoonhoven en achterland op de kaart zetten

  •   keer gelezen

SCHOONHOVEN • Schoonhoven en het 'achterland' nadrukkelijker op de kaart zetten. Dat is het streven van de Zilverstad als toeristische kern van de gemeente Krimpenerwaard. Nu de fusie in het poldergebied is afgerond, staat niets een bredere aanpak in de weg.


Samenwerking is daarbij noodzakelijk om kosten te drukken en belangen te behartigen. Wethouder Dilia Blok gaf dat donderdag aan bij de opening van het toeristisch seizoen in het Zilvermuseum. “Zilver is een ijzersterk merk, maar de Krimpenerwaard heeft meer te bieden. Ik denk dan aan bezoeken aan molens en eendenkooien en de bezichtiging van het authentieke slagenlandschap. Dat is het pure Holland voor toeristen. Mogelijk krijgt dit gebied straks meer uitstraling en faam door de Tour de France, die hier in juli in Haastrecht passeert. Daar zijn miljoenen televisiekijkers getuige van. Dat is een mooi cadeautje.”

Oppepper

Ook zonder het wielercircus is het zaak om toerisme en recreatie een oppepper te geven. Schoonhoven richt zich op dagjesmensen uit de Randstad en buitenlandse toeristen. Het opgeknapte Zilvermuseum volgt sinds 2014 een groeistrategie. Het museum heeft de pijlen gericht op kinderen, vertelde marketeer Chantal Lening. “Ze behoren tot een nieuwe doelgroep. Ze kunnen zelf aan de slag in het Zilverlab. Leerlingen van basisscholen en grootouders met kleinkinderen maken hier veelvuldig gebruik van. Voor volwassenen zijn er tentoonstellingen en acties, zoals een Zilverspreekuur en 'Maak je eigen theemuts'. Ze kunnen ook demonstraties van edelsmeden bijwonen.”

Verdere ontwikkeling van cruisetoerisme zou volgens Lisanne van Leeuwen de Zilverstad meer inkomsten opleveren. "Dat is tot op heden niet of nauwelijks gelukt. Arrangementen, kortingsbonnen en mailings kunnen internationaal bezoek stimuleren. Voor de Krimpenerwaard hebben we nu een route waarin het Zilvermuseum, pannenkoekhuis Onder de Molen in Bergambacht en kaasboerderij Hoogerwaard in Ouderkerk aan den IJssel zijn opgenomen. Het gaat om gezelschappen tussen de 80 en 180 personen, die per persoon tien euro besteden. Zoveel bezoekers moet je wel kunnen verstouwen.”

Verbinden

Michiel van der Schaaf, voorzitter van de winkeliersvereniging Schoonhoven en in het dagelijks leven marketingdirecteur van de Utrechtse Heuvelrug, ziet slechts heil in een gezamenlijke aanpak. “De kunst is het verbinden van partijen. Het clusteren van aanbieders is een belangrijke stap. Daardoor krijg je schaalvergroting en word je interessant voor touroperaters. Ik heb tijdens mijn werk in de stad Utrecht gehamerd op zichtbare plekken voor folders en verwijzingen. Daarin werden de highlights, eten en drinken en evenementen overzichtelijk gepresenteerd. Je moet gastvrijheid tonen. Daarmee omarm je de bezoeker. Daar hoort bij vertrek ook een schriftelijk bedankje bij. Dat beklijft.”

Van der Schaaf ziet bij de promotie van de Krimpenerwaard een voorname rol weggelegd voor het VVV. “Je moet de sterke merken benutten om de toerist naar je toe te trekken. In arrangementen moet je overigens verder kijken dan de eigen regio. Ook trips naar Gouda, Kinderdijk, Woerden en Oudewater kunnen het lokale plaatje versterken.”

Pieter van der Laan

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten