Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
<p>• Jip van Zoest op bezoek in de studio van illustrator Mirjam Odijk.</p>

• Jip van Zoest op bezoek in de studio van illustrator Mirjam Odijk.

(Foto: Wijntjes Fotografie)

Jip van Zoest maakt met ‘Lofleif’ doneren extra aantrekkelijk

  •   keer gelezen

OUDERKERK AAN DEN IJSSEL • Jip van Zoest wil doneren aan goede doelen extra aantrekkelijk maken. Donateurs krijgen al naar gelang hun bijdrage een kunstwerk(je) cadeau.


De 32-jarige inwoner van Ouderkerk aan den IJssel heeft voor dit initiatief het platform ‘Lofleif’ opgezet, welke naam een verbastering is van ‘love life’. “Het ontstond in een periode waarin ik niet zo lekker in mijn vel zat. Ik wilde iets opzetten waar ik energie van zou krijgen.” 

De webdesigner van beroep -’ik werk voor het Ministerie van Financiën’- bracht hiervoor zijn passies ontwerpen en verbinden samen. “Ik ben kunstenaars gaan benaderen of ze een eigen creatie beschikbaar wilden stellen voor een goed doel. Wat het goede doel is, mogen ze zelf bepalen.” 

Plastic Soup Foundation
Pieter Sneep trapte deze maand Lofleif af. Hij koos als goed doel voor de Plastic Soup Foundation, welke stichting strijdt tegen plasticvervuiling in de oceanen.

“Ik ken Pieter van mijn studietijd op de Hogeschool in Rotterdam”, licht Jip toe. “Hij is om zo te zeggen een creatieve nomade, die jarenlang de wereld rond trok. Daarnaast is hij kunstenaar, surfer en Youtuber. Hij heeft twee schilderijen gemaakt van hoe hij de zee het liefst ziet: puur natuur, mooi en ongeschonden. Deze kunnen donateurs, al naar gelang hun bijdrage, als afbeelding krijgen op een ansichtkaart, als luxe print dan wel afgebeeld op een mok.”

De netto-opbrengst is voor het goede doel. Jip: “Een klein bedrag gaat maandelijks naar de hosting van de website van Lofleif en het vervaardigen dan wel verzenden van de ‘cadeautjes’. De inbreng van mezelf en de kunstenaars is gratis.”

Jarige Job
Komende maand houdt Jip het nog dichter bij huis door te kiezen voor Mirjam Odijk uit Bergambacht (Studio Jansie). Zij koos de stichting Jarige Job als doel van de maand. Jip: “Ik kom net als Mirjam oorspronkelijk uit Lekkerkerk. Omdat zij zulke mooie creaties maakt, ben ik haar gaan volgen op Instagram, Een filmpje van mijn bezoek aan haar studio is binnenkort op de website (www.lofleif.nl) te zien. De goede doelen, die ik vooraf informeer, promoten de actie via hun social media-kanalen.”

Jip ziet het helemaal zitten met Lofleif. “Ik vind het fantastisch om me te laten inspireren door creatieve mensen. Daarbij probeer ik steeds een andere doelgroep te interesseren.”

Hij noemt het een win-win situatie: “Donateurs steunen een goed doel en krijgen daarvoor een creatief bedankje terug. De kunstenaars zetten zich belangeloos in, maar hebben met Lofleif een extra platform om zich te presenteren. En ikzelf krijg er heel veel energie van!”

Mirjam Odijk van Studio Jansie zei gelijk ‘ja’ toen ze door Jip van Zoest werd benaderd voor het platform Lofleif. “Daar wil ik graag mijn medewerking aan verlenen”, zegt de illustrator. Over het goede doel hoefde ze niet lang na te denken: “Mijn werk, dat vooral vrolijkheid uitstraalt, past wel bij de stichting Jarige Job. Natuurlijk is de aanleiding niet leuk –kinderen uit arme gezinnen die hun verjaardag niet kunnen vieren- maar de uitwerking, alsnog hun verjaardag kunnen vieren, wel. Ik maak daarvoor een passende illustratie en hoop natuurlijk dat stichting Jarige Job een mooi totaalbedrag aan donaties tegemoet kan zien.” Meer informatie: www.studiojansie.nl

Robert van der Hek
Redacteur / coördinator van Het Kontakt Krimpener- en Lopikerwaard
Volg @RobertvanderHek op twitter >
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten