• De Veerpoort wel of niet afsluiten voor gemotoriseerd verkeer, dat is de vraag die al ruim 25 jaar speelt.
• De Veerpoort wel of niet afsluiten voor gemotoriseerd verkeer, dat is de vraag die al ruim 25 jaar speelt. Foto: Stephan Tellier

Winkeliers centrum Schoonhoven bezorgd over afsluiting Veerpoort

Algemeen 986 keer gelezen

SCHOONHOVEN • De winkeliers in het centrum van Schoonhoven zien een afsluiting van de Veerpoort en aanvullende verkeersmaatregelen niet zitten.

Dertig middenstanders hebben via een handtekeningenactie laten weten tegen het plan te zijn. Volgens Ab Rikkoert, die dinsdagavond insprak in de commissievergadering, is dat 80 procent van het winkeliersbestand op de Haven en Voorhaven. 

De juwelier en voorzitter van de ‘Centrumwinkeliers Haven en Voorhaven Schoonhoven’ in zijn betoog aan de commissieleden: “We maken ons als detaillisten ongerust over de afsluiting van de Veerpoort voor gemotoriseerd verkeer. Ook de hieraan verwante maatregelen, zoals het terugbrengen of laten verdwijnen van de parkeerkeerplaatsen op de Stenen Brug en de verkeersdoorstroming en bereikbaarheid van de Haven, baren ons zorgen.” 

Zilveras
De winkeliers bepleiten een ‘zilveras’, waar, aldus Rikkoert: ‘voetgangers en fietsers zich thuisvoelen en de auto te gast is’.

Volgens de voorzitter heeft de voorgestelde afsluiting van de Veerpoort grote gevolgen voor de bereikbaarheid van het centrum van Schoonhoven: “Het bestemmingsverkeer per auto moet een andere, veel langere route kiezen om de winkels rondom de Haven te bereiken.” 

Het probleem wordt volgens hem vergroot als de parkeerplaatsen op de Stenen Brug komen te vervallen. “Dit treft vooral bezoekers die slecht ter been zijn. Een bepaalde groep consumenten zal nu misschien de binnenstad mijden. We willen een centrum dat voor iedereen toegankelijk is.” 

Sluipverkeer
Bij de herinrichting van het centrumgebied moet volgens de winkeliers rekening worden gehouden met voetgangers en fietsers: “Daarnaast moet er de mogelijkheid blijven voor gemotoriseerd bestemmingsverkeer en voor de bezorging van goederen bij winkels. Er kan uiteraard wel gekeken worden naar maatregelen die ervoor zorgen dat eventueel sluipverkeer wordt ontmoedigd.”

Schooljeugd
Rikkoert vond in zijn pleidooi in ieder geval Ad Struijs niet aan zijn zijde. De fractievoorzitter van Pro Krimpenerwaard, tevens indiener van een motie om de Veerpoort af te sluiten, vond dat de winkeliers voorbij gingen aan de verkeersveiligheid van de schooljeugd die van en naar de pont druk gebruik maakt van de Veerpoort.

Bovendien was hij niet onder de indruk van het aantal handtekeningen, 30. Struijs: “En dat is dan ook nog naar boven afgerond. Tegen de winkeliers zou ik het volgende willen zeggen: We voeren deze discussie al tientallen jaren. Ga nou eens overstag. Het wordt een pilot, dus de evaluatie volgt vanzelf.”

Verschoven
Overigens werd het verdere debat over dit onderwerp -vallend onder het bestemmingsplan binnenstad Schoonhoven- vanwege tijdgebrek verschoven naar woensdag 7 juli.

Robert van der Hek

Redacteur / coördinator van Het Kontakt - Krimpenerwaard

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden