Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
<p>• Met een speciale hijsconstructie werd woensdagochtend de oude trommel uit de heftoren gehesen.</p>

• Met een speciale hijsconstructie werd woensdagochtend de oude trommel uit de heftoren gehesen.

(Foto: Floris Bakker)

‘Nieuwe pezen voor oude dame’

  •   keer gelezen

KRIMPEN A/D IJSSEL • Een spectaculaire hijsklus woensdagochtend bij de Hollandsche IJsselkering. Daar tilde een enorme kraan vanaf een ponton het oude aandrijfmechanisme uit één van de heftorens.


Voor de klus zette Hollandia Services een speciaal gemaakte hijsconstructie in. “Vandaag halen ze daarmee de oude trommel uit de ene heftoren en morgen (donderdag) gebeurt dat bij de andere toren”, legt Marion Tusveld, afdelingshoofd keringen bij Rijkswaterstaat uit. “Als alles volgens plan verloopt, kunnen volgende week dinsdag de nieuwe trommels worden geplaatst.”

Klimaatverandering
Het verhaal achter de hijsklus is bijzonder te noemen. Het aandrijfmechanisme van de 'oude dame', zoals de stormvloedkering binnen Rijkswaterstaat liefkozend wordt genoemd, gaat al bijna 65 jaar mee. Nu is het tijd om deze 'pezen' te vervangen. Dat is volgens Tusveld nodig door de klimaatverandering. “Om ervoor te zorgen dat het achterland - van Rotterdam tot aan Utrecht - te beschermen tegen overstromingen, moeten we keringen als deze tussen Krimpen en Capelle vernieuwen.”

De nieuwe aandrijving is een stuk robuuster dan het oude exemplaar. Zo is het staal van de kabels van betere kwaliteit en komen er per heftoren twee aandrijflijnen in plaats van één nu. “Dus mocht er eentje niet werken, dan kunnen we altijd de andere lijn nog gebruiken”, zegt Tusveld. 

Aan de hijsklus gingen maanden aan voorbereiding vooraf. Directeur Ronald van den Berg van Hollandia Services, het bedrijf dat de renovatiewerkzaamheden voor Rijkswaterstaat uitvoert, is dan ook blij dat het bedachte hijsplan in de praktijk goed blijkt te werken. 

Rijksmonument
Hollandia Services bouwde ook de nieuwe aandrijfmechanismen die in de heftorens komen. Een hele uitdaging voor de ingenieurs van het bedrijf. Van den Berg: “De Hollandsche IJsselkering is een rijksmonument, dus grote ingrepen zijn niet toegestaan. Daarom hebben we, voorafgaand aan de ontwerpfase, een scan gemaakt om te kijken hoeveel ruimte er boven in de torens is.”

Het plaatsen van de kabeltrommel, aandrijving en andere elementen luistert nauw. Alles moet precies op de juiste plaats komen. “Het gaat echt om centimeterwerk”, zegt Van den Berg. “Je wil voorkomen dat de tandwielen gaan slijten. Over de trommels lopen kabels die de zware schuif van de stormvloedkering laten zakken en weer omhoogtillen. Het is van groot belang dat alles goed blijft werken.”

Floris Bakker
Redacteur / coördinator van Het Kontakt Krimpener- en Lopikerwaard
Volg @BakkerFloris op twitter >
Elke dinsdag het nieuws uit de Krimpener- en Lopikerwaard per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier