Winkeliers in coronatijd: ‘Ik voel me soms moegestreden’
Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
<p>• Michelle van den Berg van Bloembinderij Gewoon Natuurlijk overhandigt een klant een bos bloemen.</p>

• Michelle van den Berg van Bloembinderij Gewoon Natuurlijk overhandigt een klant een bos bloemen.

(Foto: Wijntjes Fotografie)

Winkeliers in coronatijd: ‘Ik voel me soms moegestreden’

  •   keer gelezen

REGIO • (Niet essentiële) winkels mogen sinds 10 februari verkopen volgens het click & collect-systeem (bestellen en afhalen aan de winkel). Maar loont het de moeite? Het Kontakt maakte een belrondje.


Saskia Pap van ‘Biezjoe enzo’ in Lopik is blij met ‘click and collect’, ook al levert het niet ‘per sé’ meer op: “Ik zie meer een verschuiving. In plaats van dat ik bestellingen aan huis bezorg, pikken klanten het nu zelf op. Fijn, want dat bespaart mij tijd én ik kan de klant weer even spreken. Daar komt normaal gesproken bij het aan huis bezorgen niet veel van.”

Biezjoe enzo had nog geen webshop en zette deze bij het ingaan van de eerste lockdown op. “Het is een druppel op een gloeiende plaat. Ik merk dat ik dat ik naar het einde van deze lockdown snak. Ik voel me soms moegestreden. Ja, ik heb begrip voor de maatregelen, maar de reserves raken op. Ik moet mijn personeel ook betalen. Het ergste vind ik dat we niet weten hoe lang het nog gaat duren. Ik probeer positief te blijven, maar ik vrees dat de winkels voorlopig nog niet aan de beurt zijn voor een versoepeling. En dat frustreert.”

Service
Dennis van Alten van ElectroWorld in Schoonhoven ziet het click and collect meer als een service naar klanten toe: “Daarbij gaat het met name om kleinere producten of dingen die mensen snel nodig hebben. Een snoertje, stofzuigerzakken, batterijen, maar ook wel kleinere tv’s. Het zet niet echt zoden aan de dijk, maar we zijn blij dat we deze service weer kunnen bieden.” 

Daarnaast bezorgt Van Alten aan huis. “Dat is echt wel een succes, daar wordt veel gebruik van gemaakt. Denk aan wasmachines, wasdrogers en televisies. We kunnen mensen ook in het advies op alternatieve wijze bijstaan, ondanks dat de winkel gesloten is. Door beeldbellen bijvoorbeeld, waarbij ik de klant verschillende apparaten kan laten zien en de verschillen kan uitleggen. Zo kun je toch één-op-één gericht de klant bedienen. We hebben een grote voorraad, dus de levering kan op zich snel plaatsvinden. Niettemin hoop ik uiteraard dat we begin aart weer open mogen. Dat is voor iedereen beter.”

Pas-tassen
Bij Bos Grote Maten Mode kunnen de klanten online én telefonisch gebruik maken van het click & collect-systeem. “Daar wordt wel gebruik van gemaakt, al is het qua drukte absoluut niet te vergelijken met de tijd waarin onze winkel fysiek geopend was”, vertelt Yvonne Bos, samen met haar man Peter eigenaar van de winkel in Bergambacht. “Maar goed, het begint nu een beetje te lopen en elk tientje dat je in deze tijd nog kunt verdienen, is meegenomen. We proberen onze klanten zo goed mogelijk te bedienen door ‘pas-tassen’ voor ze samen te stellen en te bezorgen.”

Aanpoten
Coby Bins (Woven with Love in Bergambacht) hoefde er niet lang over na te denken: “We zijn gelijk op het click & collect ingehaakt. Het voorziet in deze moeilijke periode toch in een behoefte. Klanten geven, bijvoorbeeld via social media, hun bestelling door en kunnen die dan later komen afhalen. Betalen doen ze vooraf en online.”

De onderneemster met een ruime ervaring in de modebranche runt de damesmodewinkel aan de Hoofdstraat 66 in Bergambacht samen met haar dochter Kirsten. Het is aanpoten, zegt ze: “Je merkt het mentaal en fysiek. Het is een andere manier van verkopen, het kost veel meer energie. Je staat continu ‘aan’. Vanaf het moment dat je aan de ontbijttafel zit en de eerste appjes van klanten binnenkomen tot je naar bed gaat en je de laatste administratie afwerkt. Er zijn dagen bij dat ik gewoon niet meer kan nadenken. Dan ben ik helemaal gesloopt.”

De vele positieve respons geeft haar moed: “We krijgen zoveel kaartjes en lieve berichtjes van klanten binnen.”

Bloembinderij Gewoon Natuurlijk in Haastrecht heeft minder last van de lockdown dan bijvoorbeeld boekwinkels en modezaken. “Dat komt omdat wij onze bloemen en planten buiten mogen verkopen,”, vertelt Michelle van den Berg. “Deels verloopt dat via click & collect. Mensen kunnen dan hun spullen op komen halen of laten bezorgen. In een ‘dorp’ als Haastrecht komt het eerste het meeste voor.” Toch hebben Michelle en haar collega’s geen prettig gevoel bij de huidige situatie. “We zijn natuurlijk blij en dankbaar dat we in ieder geval vóór onze zaak nog wat kunnen ondernemen, maar echt leuk is het niet. We hebben onze klanten het liefst ín onze winkel en zitten nu met een voorraad aan potten en andere accessoires die we niet kunnen verkopen.”

Roeien
Met drie winkels is WMW ruim vertegenwoordigd in winkelcentrum Raadhuisplein te Lekkerkerk. Alle drie zijn ze dicht voor publiek, maar wel bereikbaar via click & collect. “Het is roeien tegen de stroom op”, zegt eigenaar Willem Willemsen. “Om het nog een beetje aantrekkelijk te maken hebben we extra veel producten in de etalage staan en werken we met forse kortingen. Daar en op onze facebookpagina’s voor WMW Dames en Herenmode, WMS Boekhandel SaNorMa en WMW Huisraadplein wordt goed gereageerd, maar het zal duidelijk zijn dat we er slechts een fractie van onze omzet mee binnenhalen. Super jammer, want alle drie deze jonge winkels draaiden tot de lockdown uitstekend. We hopen op betere tijden.”

Ook bij Boudesteyn Schoenen wordt gebruik gemaakt van click & collect. “Het is één van een aantal manieren om bij ons schoenen en accessoires aan te schaffen”, vertelt eigenaar Richard Boudesteyn. “We hebben daarnaast een ‘pasbus’ rijden waarmee we naar onze klanten toegaan. Ook hebben we onze verbeterde webshop en kunnen mensen bij ons terecht via een koppeling aan Bol.com. Al met al komen we redelijk uit de kosten en dat is al heel wat in deze tijd. Prettig is ook dat onze afdeling podologie door mag draaien.”

Allard Scholte is de uitbater van Rudolf Peter Fashion Store. “We prijzen ons gelukkig met onze trouwe klanten”, zegt de Krimpense ondernemer. “En we doen in deze tijden extra ons best om het hen naar de zin te maken. Nu ze niet in de winkel mogen komen, bellen en whatssappen ze ons en brengen wij Rudolf Peter naar ze toe. We bezorgen de gewenste items bij de klant thuis, zodat hij/zij in alle rust kan passen en de keuze kan bepalen. Dat werkt prima, maar is qua omzet niet te vergelijken met wat we gewend waren met een fysiek toegankelijke winkel.”

Volgens Scholte is brancheorganisatie InRetail duidelijk: “Per 3 maart moeten alle niet-essentiële winkels weer open. Als ik naar mijn eigen zaak kijk, dan kan dat probleemloos en veilig. Het móet ook, want zeker ook in de modesector staat het water bij veel ondernemers tot aan de lippen.” 

Jan Timmer & Robert van der Hek

Elke dinsdag het nieuws uit de Krimpener- en Lopikerwaard per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier