• Willekeurig binnenvaartschip.
• Willekeurig binnenvaartschip. Foto: 123RF.com

‘Riviervak Schoonhoven-Ammerstol te kort voor varend ontgassen’

Algemeen 424 keer gelezen

KRIMPENERWAARD • Binnenvaartschippers mogen op de Lek tussen Schoonhoven en Ammerstol hun schip varend ontgassen, maar in de praktijk is dit riviergedeelte hiervoor te kort. ‘Voor het varend ontgassen is een aaneengesloten vaarweg van minimaal 10 kilometer nodig’.

Dit antwoordt B&W op vragen van de VVD-fractie. “Het riviervak tussen Schoonhoven en Ammerstol is dan ook niet geschikt om legaal te kunnen ontgassen’.

Kaart
VVD Krimpenerwaard vond het vreemd dat binnenvaartschippers tussen Schoonhoven en Ammerstol hun vaartuig nog ‘gewoon’ mogen ontgassen. Dit bleek uit een kaart van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport met locaties waar varend ontgassen is toegestaan. 

Marco Oudshoorn (VVD): “Hele stukken van de Lek zijn rood weergegeven. Daar mag niet ontgast worden. Het Lekgedeelte tussen Schoonhoven en Ammerstol is echter groen. Vreemd, want ontgassen is zeer schadelijk voor de gezondheid en vermindert het woongenot.”

Data
B&W in een reactie hierop: “Varend ontgassen is verboden in de nabijheid van sluizen, onder bruggen en in dichtbevolkte gebieden. Het stuk tussen Ammerstol en Schoonhoven valt daar op basis van de gebruikte data niet onder. Daarnaast geldt binnen de provincie Zuid-Holland voor wat betreft benzeen en benzeenhoudende stoffen een provinciaal verbod op varend ontgassen’.

Samen met de gemeenten Molenlanden en Alblasserdam heeft Krimpenerwaard zowel bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als de provincie Zuid-Holland aandacht gevraagd voor dit onderwerp. 

De provincie heeft inmiddels gemeld dat het met het provinciale verbod, in samenwerking met andere provincies, druk heeft willen zetten op de rijksoverheid om te komen tot een landelijk verbod op varend ontgassen. ‘Inmiddels wordt nu op Europees niveau gewerkt aan regelgeving die uiteindelijk moet leiden tot landelijke verboden op varend ontgassen’.

Netwerk
Ondertussen moeten dan wel meerdere ontgassingsinstallaties beschikbaar zijn en dient de handhaving op orde te zijn. Wat dit laatste punt betreft maakt de provincie onder andere gebruik van een ‘dicht netwerk van zogenoemde e-noses’ langs de Zuid-Hollandse vaarwegen:

‘Het gaat hierbij om apparatuur die in staat is om geuren of smaken te detecteren. Hiermee worden illegale ontgassingen door binnenvaartschepen gesignaleerd’.

Natte stoffen
Tankschepen vervoeren gevaarlijke -’natte’- stoffen. Na het lossen van een vloeibare lading blijft er altijd wat van het geloste product in de tank van het schip achter.

Pas wanneer de tank helemaal schoon is, kan de nieuwe lading aan boord. Daarom blaast een schipper zijn tanks en leidingen met ventilatoren door. De stoffen verdampen en komen in de lucht terecht tijdens het varen.

Stankoverlast
Inwoners van onder andere Schoonhoven en Lekkerkerk klagen al langer over de stankoverlast die ontstaat door het varend ontgassen. Omwonenden kunnen vermoedens van onjuiste ontgassingen melden bij omgevingsdiensten.

Op de door de VVD aangehaalde kaart wordt ook een gedeelte van de Lek tussen Schoonhoven en Lopik groen aangegeven, net als verder stroomopwaarts tussen Lopik en Vianen.

Robert van der Hek

Redacteur / coördinator van Het Kontakt - Krimpenerwaard

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

• Overhandiging van de cheque.
Johannes Calvijnschool steunt Krimpense Voedselbank met cheque van 10.000 euro Nieuws 20 uur geleden
Afbeelding
Krimpenerwaard: einde aan wonen onder hoogspanningslijnen Nieuws 20 uur geleden
• Luchtfoto met in het midden het IHC-terrein.
Ontwikkelcombinatie DBL presenteert planstudie IHC-terrein Krimpen aan de Lek Nieuws 22 uur geleden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden