Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
• Stefan van Beeten en Wim Perlot in een zonnig Schoonhovens centrum.
• Stefan van Beeten en Wim Perlot in een zonnig Schoonhovens centrum. (Foto: Robert van der Hek)

Perlot en Van Beeten: 'Prioriteit is nu overleven: koop vooral lokaal'

  •   566 keer gelezen

SCHOONHOVEN • Wim Perlot en Stefan van Beeten hadden zich een heel andere start voorgesteld als respectievelijk voorzitter van de BIZ en citymarketeer in Schoonhoven.

"Het is door de coronacrisis voor winkeliers vooral een kwestie van overleven. We zijn inmiddels druk bezig met het uitwerken van allerlei ideeën om op de korte, maar ook langere termijn te bekijken hoe we de binnenstad zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken."

Coronavirus
Beiden begonnen afgelopen maand aan hun nieuwe job, waarbij het coronavirus roet in het eten gooide om er een flitsende start van te maken.

"Ik kom van buiten Schoonhoven en wilde graag met iedereen kennismaken. Even binnenlopen bij de winkeliers, maar dat ging niet", meldt Wim Perlot, oud-gemeenteraadslid/wethouder van de gemeente Lopik en gepensioneerd politieman (teamleider van een coldcaseteam).

Stefan van Beeten is voor Schoonhovenaren geen onbekende. De geboren Ammerstollenaar voelt zich na ruim 25 jaar in de Zilverstad woonachtig te zijn een echte Schoonhovenaar. In 2018 diende hij samen met zijn partner, goudsmid Marjon Kappers, het winnende plan in voor een nieuwe bestemming van de Veerpoort. Hier begon hij galerie Meesters van de Zilverstad, waarin hij het werk verkoopt van bij de Vakschool Schoonhoven opgeleide goudsmeden.

"In die functie ontmoet ik veel toeristen. Soms ben ik voor hen het eerste aanspreekpunt in de stad."

Rederijen
De buitenlandse toeristen laten de Zilverstad sinds enkele maanden vanwege het coronavirus noodgedwongen links liggen. Het geeft Van Beeten de gelegenheid om de rederijen te benaderen voor gerichte arrangementen.

"We willen de toeristen meer betrekken bij de binnenstad, bijvoorbeeld door ze vouchers aan te bieden. Hiermee kunnen ze korting krijgen bij winkels en horecagelegenheden."

BIZ
Vorig jaar februari werd de Bedrijfsinvesteringszone (BIZ) in het centrum van Schoonhoven een feit. Ondernemers investeren daarbij gezamenlijk om het stadscentrum aantrekkelijker, bekender en veiliger te maken.

De nieuwe voorzitter Wim Perlot: "Met elkaar werken we aan hetzelfde doel: meer bezoekers en meer bestedingen in de stad. Prioriteit is nu om uit de crisis te komen. We hopen dat mensen doordrongen zijn van de boodschap om hun aankopen vooral lokaal te doen. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat deze fraaie winkelstad behouden blijft."

Van Beeten: "Ondertussen kijken we voorzichtig ook verder vooruit. Namelijk om Schoonhoven nog beter op de kaart te zetten in zowel de regio als daarbuiten. We halen hiervoor de banden aan met 'buursteden' als Gouda en Utrecht en willen nog meer mensen interesseren voor al het moois dat Schoonhoven te bieden heeft. Zilver natuurlijk, maar ook de historie in het algemeen en de fraaie ligging aan de Lek."

Nazomerfestival
Door de coronacrisis zal het jaarlijkse Nazomerfestival in Schoonhoven in afgeslankte vorm plaatsvinden. De grote(re) evenementen kunnen helaas niet doorgaan. 

"Geen Oude Havenconcert en CityBeats bijvoorbeeld, het zal wennen zijn", weet citymanager Stefan van Beeten. "We gaan bekijken wat we eventueel nog wel overeind kunnen houden. Dat zullen kleinschalige activiteiten zijn of bijvoorbeeld iets als een openluchtbioscoop. Daarnaast willen we tegen het einde van de zomervakantie in plaats van een 'welkom thuis-evenement' de binnenstad omtoveren tot vakantiebestemming. Dat mensen alsnog een snufje Frankrijk of Italië meekrijgen."

Robert van der Hek
Redacteur / coördinator van Het Kontakt Krimpener- en Lopikerwaard
Volg @RobertvanderHek op twitter >
Elke dinsdag het nieuws uit de Krimpener- en Lopikerwaard per e-mail
Meer berichten
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier


HET KONTAKT OP FACEBOOK }