Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
• Anita Timmerman: 'Klanten hebben in mij hun eigen, persoonlijke reisadviseur, die altijd bereikbaar is'.
• Anita Timmerman: 'Klanten hebben in mij hun eigen, persoonlijke reisadviseur, die altijd bereikbaar is'. (Foto: José Donatz)

TC-reisadviseur Anita Timmerman 'viert' jubileum in coronatijd: 'Dit is een crisis in het kwadraat'

  •   keer gelezen

AMMERSTOL • Ze had zich het tienjarig jubileum heel anders voorgesteld, maar Travel Club-reisadviseur Anita Timmerman laat zich niet uit het veld slaan door de coronacrisis. "Ondanks alles zie ik de toekomst met vertrouwen tegemoet."


Door de feestelijke jubileumacties gaat helaas een dikke streep. "Ach, dat komt later wel. Eerst moet alles maar weer eens op zijn pootjes terechtkomen."

Diepe
De zelfstandig reisadviseur kijkt met een goed gevoel terug op de afgelopen tien jaar: "Het was een sprong in het diepe om voor mezelf te beginnen, nadat het reisbureau waar ik jarenlang werkte failliet ging. Ik ben al sinds mijn negentiende actief in de reisbranche en wilde mijn ervaring niet verloren laten gaan. Ik sloot me aan bij The Travel Club, een franchiseonderneming in de reiswereld. Het was een gouden zet. Ik was destijds nummer 54, inmiddels zijn bij The Travel Club ruim vierhonderd zelfstandig reisadviseurs aangesloten."

Ze werkt onafhankelijk en is niet gebonden aan bepaalde touroperators. "Klanten betalen bij mij niet meer dan als ze een reis via andere kanalen boeken. Bovendien hebben ze in mij hun eigen, persoonlijke reisadviseur, die altijd bereikbaar is."

Anita kijkt met veel plezier en trots terug op de talloze reizen die ze de afgelopen tien jaar mocht regelen. "Van een stedentrip tot huwelijksreis en van een safari met aansluitende strandvakantie tot een familietrip in een luxe verblijf. Achter iedere reis zit een verhaal."

Vervolgens: "Het is een misverstand te denken dat alleen oudere mensen, die niet vertrouwd zijn met internet, bij ons boeken. Het tegendeel is eerder waar. Jonge stellen, met bijvoorbeeld allebei een drukke baan, hebben geen zin om avonden achter elkaar bezig te zijn met het vinden van de juiste vakantie. Dat laten ze liever aan mij over."

Coronavirus
Alles ging van een leien dakje, totdat het coronavirus zijn intrede deed. Anita: "Wie zag dat in deze vorm aankomen? Niemand toch?"

Het waren hele spannende maanden, beaamt de 57-jarige Ammerstolse: "In de eerste week van de coronacrisis ben ik dag en nacht bezig geweest om mensen terug te halen van bestemmingen waar ze vanwege het coronavirus vast zaten. Ook moest ik volop aan de bak om reizen te annuleren van klanten die op het punt stonden om te vertrekken. Ik was gesloopt, maar vervolgens kwam er iets van rust over me heen. De knop gaat om, je accepteert de situatie zoals die is en gaat er naar handelen."

De mogelijkheden waren onbeperkt, hoe anders is dat nu. "Niemand weet precies hoe dit afloopt, maar voor de komende maanden ziet het er somber uit. Duidelijk is dat er veel moet veranderen, ook binnen de reiswereld. Het kan bijvoorbeeld niet zo zijn dat een vliegtrip naar Londen goedkoper is dan een treinreis naar Groningen. Het massatoerisme staat onder druk, maar reizen mag ook niet, zoals vroeger, een elite-aangelegenheid worden. We zullen een middenweg moeten vinden."

Pijnpunt
De coronacrisis legt ook een ander pijnpunt bloot. "We krijgen pas betaald als klanten op reis zijn geweest. Dit terwijl we de reis misschien een jaar daarvoor al hebben geboekt. Hier is dan veel werk en aandacht aan besteed. Op dit moment hebben we helemaal geen inkomsten, maar gaan de vaste lasten wel gewoon door. Ikzelf red het wel. Ik heb tien goede jaren achter de rug. Ook voor de grote touroperators ben ik niet bang. Het zijn juist de kleinere gespecialiseerde partijen die het moeilijk hebben. Daar gaat misschien een kaalslag plaatsvinden en dat zou zonde zijn. Overheidssteun is echt dringend nodig."

De reiswereld zal wellicht nooit meer hetzelfde zijn, vreest Anita Timmerman. "We hebben menig crisis overleefd, denk aan '9/11', de tsunami en aardbevingen, maar dit is een crisis in het kwadraat. Het is mijn beroep, maar vooral mijn passie. Ik begon tien jaar geleden op nul en ben trots en dankbaar op wat ik heb opgebouwd. Mijn klanten hebben me de afgelopen periode bedolven onder de bloemen, kaarten, taart en lieve berichten. Daar ben ik ze heel dankbaar voor. Laten we met z'n allen hopen op betere tijden."

Robert van der Hek
Redacteur / coördinator van Het Kontakt Krimpener- en Lopikerwaard
Volg @RobertvanderHek op twitter >
Elke dinsdag het nieuws uit de Krimpener- en Lopikerwaard per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier