Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
• De Spaanse professor José Luis Rodríguez Blancas gaf donderdag een workshop in de klas.
• De Spaanse professor José Luis Rodríguez Blancas gaf donderdag een workshop in de klas. (Foto: wijntjesfotografie.nl)

Leerlingen Willem de Zwijger gebruiken VR-bril tijdens wiskundeles

  •   192 keer gelezen

SCHOONHOVEN • Zelf ruimtelijke modellen bouwen en onderzoeken in een virtuele omgeving: het gebeurt in de klas van wiskundedocent Sjaak Kamerling.

De virtual reality bril op het hoofd, controllers aanzetten en…welkom in de tempel van de Griekse wiskundige Euclides! Voor je neus een tafel waarop onder meer een passer en geodriehoek liggen. Met de controllers, die dienen als 'virtuele handen', bouwt de gebruiker in 3D-objecten als een kubus, piramide of bol. "Je kunt ook om het figuur heen lopen, hem van boven- en onderaf bekijken", legt Kamerling uit.

Eenvoudig
Het gaat om een 'slimme' bril. Ingebouwde camera's volgen de bewegingen van de headset en controllers door de ruimte. "Je krijgt even het idee dat je in een andere wereld terecht bent gekomen", zegt Kamerling. De docent van de Willem de Zwijger gebruikte eind 2018 voor het eerst een 'VR-bril' in zijn klas. "Het ging toen om een vrij eenvoudig apparaat, zo eentje waar je je smartphone in schuift. Leerlingen konden daarmee modellen bekijken die ze met een app hadden gebouwd. Meer niet."

Toch merkte hij direct het enthousiasme onder zijn leerlingen. "Het was een mooi beginnetje, het smaakte naar meer." Hij zocht verder en vond op internet een uitdagend virtual reality programma van José Luis Rodríguez Blancas, een Spaanse professor die verbonden is aan de universiteit van Almería. "De software die hij maakt, wordt inmiddels op heel veel scholen in Andalusië gebruikt. Dat wilde ik met eigen ogen zien, dus ben ik naar Spanje afgereisd."

Terug in Nederland schreef Kamerling een plan om de VR-bril op de Willem de Zwijger in te zetten als leermiddel. Het kostte de docent heel wat vrije uurtjes om een lesmethode te ontwikkelen. Erg vond -ie dat niet. "Ik probeer m'n lessen altijd leuker te maken voor mijn leerlingen. Zeker voor de meetkunde zie ik dat de VR-bril een duidelijke meerwaarde heeft. Door de ervaring in 3D onthouden de kinderen beter wat ze geleerd hebben. Ze pakken het zó snel op, niet normaal. Als ik nog aan 't nadenken ben, hebben zij vaak al een oplossing."

Eer
Zijn lesmateriaal bleef niet onopgemerkt. Uit heel Nederland is er inmiddels belangstelling. Kamerling kreeg zelfs een uitnodiging om vrijdag tijdens de Nationale Wiskunde Dagen een workshop te verzorgen. "Een hele eer", vertelt hij trots. Enkele leerlingen van de Willem de Zwijger gingen met hem mee om een demonstratie te geven.

Tijdens zijn presentatie ging Kamerling ook in op 'augmented reality': het verkennen van 3D objecten op een smartphone. "Je scant een QR-code en krijgt dan een figuur - bijvoorbeeld een kegel of cilinder - op je scherm dat je over een 'echt' voorwerp schuift. Daarna geef ik m'n leerlingen allerlei opdrachtjes. Ze mogen dus bij mij in de klas legaal met hun smartphone spelen."

Virtual reality maakt het lesgeven een stuk leuker, merkt Kamerling op. "Het opent letterlijk een nieuwe wereld. En leerlingen vinden het leuk, dat is voor mij als docent het belangrijkste. Zelf vind ik dit soort technische snufjes ontzettend inspirerend. Het houdt me wiskundig jong."

Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }