• De voormalige klokkenfabriek aan de Oude Haven.
• De voormalige klokkenfabriek aan de Oude Haven. (Foto: Robert van der Hek)

Woningen in voormalige klokkenfabriek Van Kan

  •   1163 keer gelezen

SCHOONHOVEN • Projectontwikkelaar Gelderblom uit Hekendorp en aannemer Van Bijsterveld uit Papekop staan in de startblokken om klokkenfabriek Van Kan aan de Oude Haven om te toveren tot appartementengebouw. 

Naast zes appartementen komen er vier stadswoningen op deze locatie.

Hoewel makelaar Van Egmond nog niet officieel is ingeschakeld, gaan de appartementen en woningen vanaf 10 januari 2020 voor bedragen tussen 450.000 euro en 650.000 euro bij hem in de verkoop. De aanvraag voor de omgevingsvergunning en de laatste gesprekken met de welstandscommissie waren voor ontwikkelaar en bouwer aanleiding de buurt op de hoogte te brengen van de toekomstige bouwactiviteiten. 

Inloopavond
Veel bewoners bezochten daarom de inloopavond in de klokkenfabriek, waar impressies en tekeningen van Stijl Architectuur uit Dordrecht alvast konden worden bekeken. Volgens woordvoerder Sjack de Blaay willen de initiatiefnemers een goede band met omwonenden tijdens de bouw. "Binnenstedelijk bouwen geeft altijd overlast, maar we willen dat zoveel mogelijk beperken. Daarom houden we voortdurend contact met de omgeving."

De Blaay merkte op dat het pand niet is onderheid met palen maar met koeienhuiden en dat boren of heien tot de mogelijkheden behoort. Daarvoor wordt eerst een funderingsonderzoek gedaan door een gespecialiseerd bureau.

"In dit pand was aanvankelijk een school gehuisvest en later een klokkenfabriek. Dat zie je terug in de indeling en de hoogte van de wanden. Je kan per 'lokaal' een appartement inrichten. We willen zoveel mogelijk inspelen op de monumentale status en daarom kiezen we ervoor om de boel niet af te breken, maar over te gaan op herbouw. Er komen inpandig tien parkeerplaatsen."

Dat laatste was voor een omwonende reden om zijn vinger op te steken. Volgens hem wordt het parkeerprobleem steeds nijpender en rekent hij op veel meer druk op de schaarse parkeerplaatsen.

De Blaay wees op de gemeentelijke norm van 1,6 auto's per huishouden en meende dat de klager zijn protest bij de gemeente moest deponeren. "Ik kan daar niets mee."

Pieter van der Laan

Robert van der Hek
Redacteur / coördinator van Het Kontakt Krimpener- en Lopikerwaard
Volg @RobertvanderHek op twitter >
Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }