• Sebastian Sørensen met zijn speed pedelec bij de halte van de waterbus in de Stormpolder.
• Sebastian Sørensen met zijn speed pedelec bij de halte van de waterbus in de Stormpolder. Foto: wijntjesfotografie.nl

Pionieren met speed pedelec: 'Tussen de auto's is geen pretje'

Algemeen 916 keer gelezen

KRIMPEN AAN DEN IJSSEL • Om files te vermijden rijdt Sebastian Sørensen al enkele maanden op een speed pedelec naar zijn werk. Dat is nogal een uitdaging.

Een half uur duurt het ritje tussen zijn woonplaats Capelle aan den IJssel en Ridderkerk, de plek waar hij werkt. "Ik rijd over de Algerabrug en stap in Krimpen aan den IJssel op de waterbus. Dat gaat op zich prima. En het is snel. Met het openbaar vervoer zou ik er anderhalf uur over doen om op mijn werk te komen."

Toch denkt Sørensen er sterk over om zijn speed pedelec alweer de deur uit te doen. Omdat zijn fiets met elektrische trapondersteuning 45 kilometer per uur kan halen, mag hij het fietspad niet op. "Dat is in Capelle geen probleem, want daar rijd ik op een bromfietspad. In Krimpen aan den IJssel is het een ander verhaal. Daar moet ik bij de stoplichten de Industrieweg op."

Toeteren
Tussen de auto's rijden met zijn speed pedelec is geen pretje. Dat merkte Sørensen al op de eerste dag dat -ie 'm had. "Vrijwel direct begonnen automobilisten te toeteren. Als ik dan netjes naar rechts reed, scheurden ze vlak langs me. Niet erg veilig. Daarom rijd ik nu op het midden van de rijstrook."

Het liefst pakt hij het fietspad, maar veel gemeenten - waaronder Krimpen aan den IJssel - willen de speed pedelec daar niet hebben. Sørensen vindt dat onbegrijpelijk. "Je rijdt gemiddeld tussen de 30 en 35 kilometer per uur. Met zo'n snelheid hoort dit voertuig toch meer thuis op een fietspad."

Inmiddels is hij in gesprek met acht gemeenten om te kijken of de regels kunnen worden aangepast. "Het zou mooi zijn als het lukt, want het is een heel mooi en milieuvriendelijk voertuig."

Uitzondering
Woordvoerder Ilse Eijkmans van de gemeente Krimpen aan den IJssel verklaart dat Sebastian Sørensen met zijn speed pedelec (nog) een uitzondering is. "In Krimpen hebben we bewust gekozen voor fietspaden waar niet te hard wordt gereden, omdat dit voor fietsers veiliger is en deze paden hiervoor het meest geschikt zijn."

Ze wijst erop dat de rijksoverheid met de introductie van de speed pedelec heeft besloten dat hiervoor dezelfde regels gelden als voor de bromfiets. "De speed pedelec moet een gele bromfietskentekenplaat hebben om op de openbare weg te mogen rijden. De bestuurder is minimaal 16 jaar en in bezit van een bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM). Het dragen van een goedgekeurde bromfietshelm of een speed pedelec-helm is verplicht. Een speed pedelec rijdt daarom net als een brommer of scooter op een fiets-/bromfietspad of op de rijbaan, dus niet op een fietspad. Het ministerie van Infrastructuur verkent momenteel of in Europees verband draagvlak is voor een aanpassing van de infrastructuur. Dit gaat niet van vandaag op morgen. Wij wachten dit advies af."

Floris Bakker

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Afbeelding
Krimpenerwaard: einde aan wonen onder hoogspanningslijnen Nieuws 11 uur geleden
• Luchtfoto met in het midden het IHC-terrein.
Ontwikkelcombinatie DBL presenteert planstudie IHC-terrein Krimpen aan de Lek Nieuws 13 uur geleden
• Eerdere editie van 'Open Joodse Huizen - Huizen van Verzet'.
Zaterdag 4 mei: 3e editie Open Joodse Huizen - Huizen van Verzet Nieuws 14 uur geleden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden