• De Ouverturelaan in Krimpen aan den IJssel.
• De Ouverturelaan in Krimpen aan den IJssel. Foto: Floris Bakker

Rijbaanscheiding moet Krimpense Ouverturelaan veiliger maken

Algemeen 850 keer gelezen

KRIMPEN A/D IJSSEL • Om de verkeersveiligheid op de Ouverturelaan te verbeteren wil de gemeente Krimpen aan den IJssel een verhoogde rijbaanscheiding aanbrengen.

Door de rijbanen fysiek van elkaar te scheiden is het niet meer mogelijk om een bus te passeren als -ie moet stoppen bij een bushalte. Daardoor zal met name tijdens de spits, wanneer er veel bussen over de Ouverturelaan rijden, de gemiddelde snelheid naar beneden gaan. De weg wordt daardoor veiliger en minder aantrekkelijk voor sluipverkeer, zo denkt de gemeente.

Doorn
Voor omwonenden is het vele verkeer dat dagelijks over de Ouverturelaan raast, al jaren een doorn in het oog. De weg in de wijk Lansingh-Zuid wordt door automobilisten gebruikt om de drukke N210 te vermijden. Zij rijden regelmatig te hard en zorgen ook voor geluidsoverlast. Bij de aanleg was het aantal verkeersbewegingen voor de Ouverturelaan begroot op 2.800 per etmaal. Met ruim 4.800 zijn dat er vandaag de dag bijna twee keer zoveel. En dat aantal groeit nog altijd. Experts verwachten over tien jaar een aantal van 7.100 verkeersbewegingen.

Bewoners pleiten al langer voor een eerlijker verdeling van het verkeersaanbod over de wegen binnen Krimpen aan den IJssel. Om dat voor elkaar te krijgen zijn volgens hen meerdere maatregelen nodig. In een brief aan verkeerswethouder Anthon Timm laten de bewoners dan ook weten teleurgesteld te zijn over het voorstel dat er nu ligt.

Gelijkwaardig
Er is volgens woordvoerder Marc Beckmann weinig gedaan met de suggesties van bewoners. Zij stelden voor om, naast het aanbrengen van een verhoogde rijbaanscheiding, de kruisingen aan te pakken, waardoor ze gelijkwaardig worden. De Ouverturelaan is dan geen voorrangsweg meer; het verkeer van rechts krijgt voorrang. De snelheid kan daardoor omlaag naar 30 kilometer per uur. De gemeente is echter niet te vermurwen en wil de Ouverturelaan handhaven als ontsluitingsweg voor de wijk, met de daarbij behorende inrichting en maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.

Beckmann stelt dat de drie belangrijkste probleempunten van de bewoners (te veel verkeer, te veel geluidsoverlast en te veel uitstoot) niet opgelost worden door het aanbrengen van alleen een rijbaanverhoging. Wel positief is hij over het idee om de spitsonderbreker terug te plaatsen op de Heemlaan. Die zou ervoor kunnen zorgen dat het aantal verkeersbewegingen op de Ouverturelaan fors daalt. Het college wil dat de raad bepaalt op welke dagen en tijden de spitsonderbreker moet worden ingezet.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden