Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
•
• (Foto: 123rf.com)

Opening toeristisch seizoen: 'Krimpenerwaard best bewaarde geheim'

  •   keer gelezen

KRIMPENERWAARD • Samenwerken voor een completer en beter product. Dat staat de Stichting Marketing & Promotie Krimpenerwaard voor ogen in het komende toeristisch seizoen.


Om een bezoek aan het poldergebied te stimuleren, is verbinding met omliggende gemeenten noodzakelijk om aantrekkelijke arrangementen te creëren. Marketingmanager Michiel van der Schaaf wees tijdens de presentatie in het Zilvermuseum op de kansrijke positie van de Krimpenerwaard met z'n rust en ruimte, agrarische trekpleisters en de vestingstad Schoonhoven. Tegelijkertijd stelde hij de onbekendheid van de waard in binnen- en buitenland aan de kaak. "Het schort vooral aan online marketing. Ik zeg wel eens: de Krimpenerwaard is het best bewaarde geheim van Nederland. Daarom moeten we samen aan de slag."

De Schoonhovenaar, die beroepsmatig de stad Utrecht en de Hoge Veluwe op de kaart zet, meent dat er een inhaalslag moet worden gemaakt. "Er is hier geen groei van het toerisme te bespeuren. Elders is dat wel het geval. Steeds meer Duitsers komen een kijkje in Nederland nemen: vorig jaar maar liefst 450.000 meer dan in 2016. Dat is niet zo verwonderlijk. Vanuit Noordrijn-Westfalen ben je in drie uur in de Randstad. Daar moeten wij toch ook van kunnen profiteren."

Ambitie
Er zijn stappen gezet om de Krimpenerwaard nadrukkelijker te promoten. "De ambitie is aanwezig om bezoekers langer vast te houden. Daarvoor zijn afspraken met Kinderdijk, Nieuwpoort, Gouda en Oudewater nodig. Ook zetten we in op thema's als 'De Gouden Eeuw' en 'De Hollandse Waterlinie' om toeristen een historische route aan te bieden. Daar dient ook het vervoer op te worden afgestemd."

Vervolgens: "Touringcars rijden na bezichtiging van kaasboerderij Hoogerwaard niet naar Schoonhoven, maar steken daarna de Lek over. Dat geldt ook voor bezoekers van de Zilverstad. De bussen toeren na bezoek niet naar andere kernen in de gemeente Krimpenerwaard, maar zetten koers richting de steden. Je bent ze meteen kwijt. Ze besteden weinig tot niets."

De koe in de wei blijft een prachtig gezicht. Japanners en Chinezen trekken er graag hun camera voor. Ze snappen niet dat deze dieren in de schaduw van grote steden rustig kunnen grazen op het platteland.

"Veel ouderen bezoeken deze gemeente. Je kan spreken van 'truttig toerisme', maar daar is in mijn ogen niks mis mee. Als je je er maar op instelt met bijvoorbeeld parkeerplaatsen voor campers. Ondernemers en politici moeten zich sterk maken voor verblijf in dit gebied."

Wethouder Leon de Wit kreeg traditiegetrouw de jaarlijkse evenementenbrochure uitgereikt. Tot slot van de bijeenkomst in het 40-jarige Zilvermuseum werden de sleutels overhandigd van de fonkelnieuwe MIK: het Mobiel Informatiecentrum van de Krimpenerwaard. Bij de ingebruikname werd het lint doorgeknipt. Beheerders Joke en Klaas de Wit, bekend van de folderverspreidingsservice onder recreatieve ondernemers zowel binnen als buiten de Krimpenerwaard, kunnen hiermee hun geliefde waard nog beter onder de aandacht brengen.

Pieter van der Laan

Robert van der Hek
Redacteur / coördinator van Het Kontakt Krimpener- en Lopikerwaard
Volg @RobertvanderHek op twitter >
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten