Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
• Royalty-specialist Marc van der Linden en Zilvermuseum-directeur Marcel Teheux bij de opening. (foto: wijntjesfotografie.nl)
• Royalty-specialist Marc van der Linden en Zilvermuseum-directeur Marcel Teheux bij de opening. (foto: wijntjesfotografie.nl)

'Crowned' in Zilvermuseum resultaat van samenwerking

  •   keer gelezen

SCHOONHOVEN • Samenwerking met andere musea, bedrijven, overheden en talenten. Kleine musea ontkomen er niet aan als ze willen overleven.


"Het draait om cultureel ondernemerschap", meent directeur Marcel Teheux van het Zilvermuseum. "We moeten onszelf verkopen om inkomsten te genereren. Daarom is sluikreclame in mijn ogen noodzakelijk. Wij beschikken immers niet over het forse marketingbudget om Rembrandt, David Bowie of Jeroen Bosch te promoten. Daar kwamen ruim 400.000 kijkers op af. Het draait hier om een sluwe, goedkopere aanpak met uiteraard bijzondere kwaliteit als doelstelling. Bezoekers moeten niet gapen, maar zich vergapen."

De directeur wordt in zijn streven volledig gesteund door het bestuur van het Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven. Voorzitter Max Kerremans gaf dat aan. "Kleine musea dreigen in de slagschaduw van de meer thematische musea te verdwijnen. Het ontbreekt vaak aan een subsidiërende overheid en grote sponsors. Je bent aangewezen op particuliere collecties."

Mooiste kronen
De tentoonstelling 'Crowned', Royal Designs' is een voorbeeld van een aantrekkelijke expositie van de mooiste kronen van verschillende culturen en divers materiaal. Teheux: "We trekken hierin samen op met Museum Rijswijk en bieden een gezamenlijke catalogus aan. We openen tegelijkertijd onze deuren. In Schoonhoven ligt de nadruk op design en in Rijswijk gaat het vooral om de aankleding."

Teheux had royalty-specialist Marc van der Linden verzocht om 'Crowned' letterlijk in de schijnwerpers te zetten. "Televisie is de beste reclame om bezoekers enthousiast te maken."

Conservatrice Arjenne Bouwknegt beschreef de enorme variëteit, details en vreemde materialen met veel symboliek en uitstraling. Wat te denken van een bruidskroon uit 1664 of een kroon van hondentanden. Daarnaast mochten de bijzondere inzendingen uit 2001 van Ted Noten en Marcel Wanders niet ontbreken: een paardenpolohelm met diadeem en de 'Corona de Agua'. Dutch Design optima forma. "En dichterbij dan je voor mogelijk hield", zegt Marcel Teheux wervend.

Alle informatie: http://www.zilvermuseum.com

Pieter van der Laan

Robert van der Hek
Redacteur / coördinator van Het Kontakt Krimpener- en Lopikerwaard
Volg @RobertvanderHek op twitter >
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten