Afbeelding

Politiek Alblasserdam bespreekt nieuwbouwproject Kloos: zorgen over verkeersdrukte op dijk

Algemeen 665 keer gelezen

ALBLASSERDAM • De verkeersafwikkeling, daar maakt de Alblasserdamse politiek zich bij het nieuwbouwproject Kloos de meeste zorgen over. Met name bij de geplande ontsluiting ter hoogte van de Molenkade zetten de partijen vraagtekens.

Het meest stellig daarin is het CDA. Arco Strop liet vorige week dinsdag tijdens de commissievergadering Grondgebied weten dat het voor hen cruciaal is dat de belangrijkste ontsluiting ter hoogte van het Zwarte Paard komt. “Wij kunnen ons niets voorstellen bij een verkeersafwikkeling bij de Molenkade, zoals die nu ingetekend is. Eén van de voordelen van het Zwarte Paard is dat een deel van het verkeer daar het dorp in kan gaan en niet af zal slaan om de dijk op te rijden.” 

En Bart-Jan Poirot (ChristenUnie): “Waarom is er gekozen voor de Molenkade als belangrijkste ontsluiting? Zo’n kruispunt legt de nadruk op de afslag naar de molens en dan zullen meer toeristen daar ook gebruik van maken.”

Coronamaatregelen
Ook Arjan Dekker (VVD) vroeg aandacht voor de nu al drukke verkeersverbinding en alle nieuwbouwplannen die er naast Kloos zijn langs de dijk. “We hebben hier zorgen over. Door de coronamaatregelen is het nu wat rustiger, maar dat verkeer komt straks weer terug. Hoe gaan we voorkomen dat door problemen met de verkeersafwikkeling projecten straks tot stilstand komen?”

Wethouder Arjan Kraijo wees in een reactie op het feit dat in de eerdere plannen voor nieuwbouw op het terrein van Kloos ook de Molenkade als ontsluitingspunt was opgenomen. “We willen er een centraal overzichtelijk kruispunt van maken. Dit wordt nog verder uitgewerkt. Het verschuiven van de afwikkeling van het verkeer naar het Zwarte Paard klinkt mooi, maar brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. We zullen met elkaar moeten ontdekken wat het beste uit zal pakken.”

Sociale woningbouw
Namens de PvdA sprak Wim van Krimpen zijn teleurstelling uit over het feit dat sociale woningbouw niet in dit 275 woningen tellende project is opgenomen. “We begrijpen het wel: het is private grond en een private partij, dus we zullen het voorstel omarmen. Maar om het percentage van dertig procent sociale woningbouw te halen verwacht ik bij een volgend nieuwbouwproject tachtig woningen in deze sector.” 

Dat schoot bij Dekker in het verkeerde keelgat: “Ik hoop dat dit een grapje is.” Van Krimpen, met nadruk: “Ik ben werkelijk bloedserieus. We dreigen beneden die dertig procent te raken. Op bijvoorbeeld het nog te ontwikkelen project Haven Zuid is sociale woningbouw een heel reële optie.” Ook Ramon Pardo (D66) stipte dit onderwerp aan: “Ik kan me goed voorstellen dat er op de lagere etages ook appartementen in de sociale sector komen.”

Gepasseerd station
Onmogelijk, zo liet wethouder Kraijo resoluut weten. “Nieuwbouwproject Kloos leent zich hier niet voor. Dat is een gepasseerd station. We hebben die opdracht ook niet aan de projectontwikkelaar meegegeven. Er zijn in de Drechtsteden daarnaast relatief veel goedkope koopwoningen en veel minder in de duurdere categorie. Er is een schreeuwende behoefte aan het aanbod van het plan Kloos. Een deel ervan, de appartementen van zeventig vierkante meter, vallen in de categorie ‘redelijk betaalbaar’, met een prijs van 320.000 euro.”

De ruimte voor parkeren was daarnaast één van de zorgpunten van de Alblasserdamse politici. Met enige irritatie wees SGP-er Harrold van Vliet op het feit dat pas op één van de laatste bladzijden van het rapport naar voren komt dat bij de berekeningen is uitgegaan dat de nieuwe bewoners voor 25 procent gebruik gaan maken van deelauto’s. “Als dat niet het geval zal blijken te zijn, gaan ze dan langs de dijk of in de wijk aan de andere kant parkeren?” 

Expliciet
De wethouder verzekerde hem dat er ondanks deze opmerking meer dan voldoende parkeerruimte zal komen. Projectontwikkelaar Fransje Sprunken onderstreepte dat: “Voor het eerst in mijn carrière maak ik het mee dat er bij een nieuwbouwplan voldoende ruimte is voor parkeren. We hebben zelfs expliciet gevraagd aan omwonenden of we in ons plan ruimte moesten maken voor parkeerplekken die er nu langs de dijk zijn. Dat bleek niet nodig te zijn.”

Geurt Mouthaan

Redacteur/fotograaf van Het Kontakt-Alblasserwaard en Het Kontakt-Klaroen.nl. Daarnaast actief voor de magazines van Kontakt Mediapartners.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden