180 Alblasserdammers ruimen zwerfvuil op; ‘hierop hoopte ik altijd al’
Logo hetkontakt.nl/klaroen
<p>• Enkele kinderen tijdens de opruimactie.</p>

• Enkele kinderen tijdens de opruimactie.

(Foto: Peter Stam)

180 Alblasserdammers ruimen zwerfvuil op; ‘hierop hoopte ik altijd al’

  •   keer gelezen

ALBLASSERDAM • 180 mensen uit Alblasserdam hebben zaterdag 16 januari meegedaan aan de zevende opruimactie van zwerfvuil in het dorp. Dat is een nieuw record.


Nooit eerder gingen zoveel Damdorpers met elkaar op pad om zwerfafval op te ruimen. Het opruimenthousiasme wordt door organisator Peter van der Spoel erg gewaardeerd: “Dit is de actie waar ik altijd op gehoopt heb. Met 180 deelnemers hebben we echt heel Alblasserdam opgeruimd, tot op het hele industrieterrein en buitengebieden aan toe. Het is ongelooflijk wat een enthousiaste mensen en vooral kinderen meededen, en het was best wel fris hoor met 1 graad boven nul. Wat een energie stralen die kids uit, zo machtig mooi om mee te maken. Sommige kinderen waren zo enthousiast dat ze een week eerder al waren begonnen. Bij de eerste 110 deelnemers had ik de spullen op zaterdag 9 januari al gebracht.”

De grote animo voor de schoonmaakactie zorgde tegelijkertijd ook voor een probleem: “Afgelopen maandag moest ik de inschrijving al sluiten, omdat er niet meer grijpers en hesjes waren. Hierdoor konden heb ik zo’n dertig mensen teleur moeten stellen,” vertelt Van der Spoel.

Het initiatief om Alblasserdam periodiek te ontdoen van zwerfvuil ontstond twee jaar geleden. Peter van der Spoel deed via de media een oproep aan zijn dorpsgenoten om ook deel te nemen aan ‘Alblasserdam schoon’. Iedere keer deden weer meer mensen mee. Zaterdag was het tijd voor de zevende actie met een recordaantal deelnemers, waaronder opvallend veel kinderen. “Ik heb ze niet geteld, maar ik denk dat er zeker 100 kinderen meededen. Er staat natuurlijk ook wat tegenover: een McDonald’s tegoedbon.”

Coronaproof
Om alles ‘coronaproof’ te laten verlopen, werden vooraf allerlei voorbereidingen getroffen. De deelnemers werden ingedeeld op ‘wolkjes’ op de kaart van het dorp, zodat er in een gebied niet teveel deelnemers zouden lopen. Verder werden de benodigde spullen, zoals een grijper, handschoenen en vuilniszakken vooraf door organisator Van der Spoel bij de deelnemers thuisgebracht.

Luxeprobleem
Ook zaterdag werden weer tientallen zakken met vuil ingezameld en door Van der Spoel naar de gemeentewerf gebracht. “Het is allemaal geweldig gegaan. Gewoon super om dit met elkaar te kunnen doen. Er is echter wel een luxeprobleem ontstaan en dat is ook een leerpunt voor mezelf, want eigenlijk waren we met teveel opruimers. Ik denk dat ik bij de volgende ronde maximaal 160 deelnemers wil. Ik wil de actie niet verder opschalen, want dan lopen we met teveel mensen op elkaars lip en dat is niet nodig. Het is een luxe die ik nooit had verwacht,” vertelt de organisator.

Alles weer ophalen
Van der Spoel is zaterdagmiddag, samen met zijn zoon Mick, nog druk in de weer geweest om met zijn busje overal de vuilniszakken op te halen en naar de gemeentewerf te brengen. Ook gaat hij weer bij iedereen langs om de uitgeleende materialen op te halen. Tot slot werden vier deelnemers uitgeloot worden voor één van de vier prijzen, die beschikbaar gesteld zijn door Plus Supermarkt en Bakker Van der Wegen.

De cadeaukaart van de Plus is gewonnen door de driejarige Noa de Deugd, de Plusbloemen zijn gewonnen door Richard Schram en de vijfjarige Roselie. De cadeaukaart van J van der Wegen is gewonnen door Maarten van der Ende.

Bedankje
Wethouder Peter Verheij, die zelf met zijn gezin ook weer deelnam aan de opruimactie, heeft organisator Peter van der Spoel een attentie overhandigd namens de gemeente Alblasserdam. Verheij bedankte Van der Spoel voor zijn grote inzet voor het dorp. Ook bedankt Verheij alle deelnemers van het ‘geslaagde initiatief’. Organisator Peter van der Spoel bedankt op zijn beurt ook iedereen: “Het was weer een prachtig avontuur met geweldige medewerking van de gemeente, bedrijven die sponsoren, de media en alle enthousiaste deelnemers.”

Elke woensdag het nieuws uit Klaroen per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier