Belangengroep Dijk in Alblasserdam stopt ermee; veel bereikt maar nog veel te doen
Logo hetkontakt.nl/klaroen
<p>• Riens Gort (links) en Bert Bouman op de dijk nabij de Pijlstoep.</p>

• Riens Gort (links) en Bert Bouman op de dijk nabij de Pijlstoep.

(Foto: Bert Bons)

Belangengroep Dijk in Alblasserdam stopt ermee; veel bereikt maar nog veel te doen

  •   keer gelezen

ALBLASSERDAM • De vaste kern van de Belangengroep Dijk in Alblasserdam gaat ermee stoppen. Opvolgers zijn er nog niet, maar het werk zou eigenlijk door moeten gaan. Want een schone, veilige en rustige dijk heb je niet vanzelf.


“Er is veel bereikt maar een laatste grote stap moet nog gemaakt worden”, vertellen Henk Stout, Bea Koop, Bert Bouman en Riens Gort. De Belangengroep Dijk werd in 2005 opgericht naar aanleiding van onvrede over het toegenomen verkeer op de Alblasserdamse dijk. Al een aantal jaren lag er een rapport in een la bij de gemeente, maar er leek onvoldoende urgentie om dat uit te voeren. Het was nodig dat er aandacht aan de toenemende drukte op de dijk werd gegeven.

Op de politieke kaart
De actie van de Belangengroep, het op de politieke kaart krijgen van de dijk, zorgde er in 2006 voor dat de gemeenteraad instemde met het bestemmingsplan dat er gebouwd mocht worden op het Kloosterrein, maar dat het verkeer op de dijk verder ingedamd moest worden. Gelijkblijvend maar liever nog afnemend autoverkeer binnen vijf jaar.

De Belangengroep Dijk is de afgelopen jaren op verschillende momenten een serieuze partner geweest in de onderhandelingen met de gemeente over de inrichting van de dijk. Er zijn op verzoek van de groep meer verkeerstellingen gedaan, waardoor er een beter beeld kwam van de gebruikers van de dijk. Daar kwam onder anderen uit dat tijdens de ochtend en avondspits de dijk voor 50% als doorgaande route wordt gebruikt voor de bewoners van Nieuw-Lekkerland en Streefkerk. De A15 loopt vol en men zoekt een sluiproute. “Daarmee raakt men de kern van het probleem en tegelijk doemt een oplossing op”, stellen de leden van de Belangengroep Dijk. “Ten eerste, maak een parallelweg langs de A15. Het lokale verkeer neemt de brug en gaat via een directe ontsluiting naar Nieuw-Lekkerland. En vervolg dat met een aftakking naar Alblasserdam die daarmee zijn derde ontsluiting krijgt. Daarmee wordt het doorgaande verkeer in ons dorp met de helft verminderd. Een enorme bijdrage aan de leefbaarheid van Alblasserdam in het algemeen.”

Pijnpunt
Op 29 december 2010 verklaarde de Raad van State een beroep gegrond en werd goedkeuring onthouden aan het bestemmingsplan van de gemeente betreffende Mercon Kloos. De Belangengroep had al aangegeven dat meer woningen langs de dijk een toename van 1500 tot 1700 verkeersbewegingen zou geven en daarmee zou de leefbaarheid nog verder achteruitgaan. Het werd een pijnpunt voor de Belangengroep dat de raad de oplossing vond in het wijzigen van de wegcategorisering. De dijk werd van een voor de bewoners logische erftoegangsweg gebombardeerd tot een gebiedsontsluitingsweg.

Die categorisering zorgt ervoor dat de toename van verkeersbewegingen mogelijk werd. Op dat moment kwam er tijdens de avondspits elke 4 seconden een auto langs. De nieuwe categorisering is een vrijbrief voor nog veel meer doorgaand verkeer. Er kunnen nu 16.000 auto’s en vrachtwagens per 24 uur van het dijklint gebruik maken. “Als Belangengroep vinden we dat daarmee de belangen van de Alblasserdammers niet goed uit de verf komen. Bij een erftoegangsweg kan je de nadruk leggen op een veilige aansluiting van de wegen op de dijk. Door de inrichting is de snelheid op sommige punten erg hoog.”

Gemiste kans
“Op de Oost en West-Kinderdijk haalt men regelmatig in met snelheden van boven de 80 km per uur. Voor de bewoners een gevaarlijke situatie. Het ontbreek aan initiatieven voor handhaving van de snelheid. Zou een inhaalverbod kunnen werken? Een gemiste kans om met andere oplossingen te komen. Woningbouw gaat voor verkeersveiligheid en leefbaarheid”, concludeert de Belangengroep Dijk tot haar verdriet.

Het fietspad op de dijk, één van de speerpunten uit het programma van de Belangengroep, is een verademing: “Het was even wennen, voetgangers dachten in het begin dat het een voetpad was en de fietsers vonden het ook hun weg. Na een tijdje was het voor de meeste mensen duidelijk en ging het in harmonie”.

Fietsen op de rijweg
Wel is het zo dat niet alle automobilisten weten dat je ook op de rijweg mag fietsen. De dijkbewoners hebben vaak de rijweg nodig om bij hun huis te kunnen komen. “Het is vervelend en soms ook gevaarlijk als je als fietser van de weg gedrukt wordt en je een opgestoken middelvinger te zien krijgt. Een gevolg is dat veel bewoners over de stoep fietsen om zo bij hun huis te kunnen komen en dat geeft ook weer gevaarlijke situaties.”

De derde ontsluiting is volgens de Belangengroep de laatste stap die nog gemaakt moet worden. “Dat perspectief, dat punt aan de horizon moet nog uitgewerkt worden”, aldus de Belangengroep, die nu graag het stokje overgeeft. Drie van de vier leden zijn in de afgelopen jaren verhuisd en of gaan dat binnenkort doen.

“Het wordt tijd voor nieuwe mensen, met nieuwe frisse ideeën. Een mooie manier op mee te denken en waar mogelijk invloed uit te oefenen.” Voor meer informatie of aanmelding: bertbouman@bc-nederland.nl.

Elke woensdag het nieuws uit Klaroen per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier