• Van links naar rechts: Bart Meijboom (nummer 5), Henk van Zelst (nummer 2) en Hermen Vreugdenhil (nummer 1).
• Van links naar rechts: Bart Meijboom (nummer 5), Henk van Zelst (nummer 2) en Hermen Vreugdenhil (nummer 1).

ChristenUnie-SGP wil veilige truckparkings en infrastructuur

Algemeen 337 keer gelezen

ALTENA • Peter van Dalen, ChristenUnie-SGP Europarlementariër, heeft samen met de Brabantse ChristenUnie-SGP kandidaten Hermen Vreugdenhil en Henk van Zelst een werkbezoek afgelegd aan de A27 en de Merwedebrug.

Namens gemeente Altena was ook Wethouder Tanis aanwezig en tevens waren er regionale ondernemers uit de transportsector vertegenwoordigd. Samen werd gesproken over veilige truckparkings en de aanpak rond de A27. 

Truckparkings
Veilige truckparkings zijn een belangrijk speerpunt voor Van Dalen, die daar in het Europees Parlement regelmatig aandacht voor heeft gevraagd. Vanuit Europa is nu ook geld beschikbaar. 

Er zijn te weinig parkeerplaatsen langs snelwegen waar chauffeurs kunnen rusten of de nacht door kunnen brengen. Chauffeurs zijn verplicht om na 4,5 uur een pauze te nemen van 45 minuten. Als de parkeerplaatsen langs de snelweg vol zijn moeten ze doorrijden, ook al mag dat wettelijk niet. 's Nachts is de problematiek nog veel groter, dan zijn de parkeerplaatsen overvol.

"Chauffeurs krijgen een fikse boete als ze de toegestane reistijd overschrijden. Hoe moet het dan al er te weinig truckparkings beschikbaar zijn? We hebben als provincie de verantwoordelijkheid om voor voldoende parkeergelegenheid te zorgen", aldus Hermen Vreugdenhil. 

Veiligheid
De vraag naar truckparkings wordt steeds groter. Een toenemend aantal chauffeurs krijgt te maken met ladingdiefstal en andere criminaliteit. Dit is volgens Henk Van Zelst onbestaanbaar.

"Naast voldoende parkeergelegenheid dient ook de beveiliging en het voorzieningenniveau op de truckparkings op orde te zijn. Chauffeurs moeten echt uit kunnen rusten zonder bang te zijn dat er ongewenst passagiers aan boord komen of de lading wordt gestolen."

Aanpak A27
Naast het parkeerprobleem kwam ook de aanpak van de A27 aan de orde.

"We zouden graag zien dat er minimaal twee keer drie rijstroken komen. Dit nog naast de vrije busbaan die langs het hele traject moet komen. Er is al dertig jaar niets aan de A27 gedaan, terwijl er overal in het land aan een verbeterde infrastructuur wordt gewerkt", aldus één van de ondernemers.

Van Dalen: "Vanuit Europa zou hier extra geld beschikbaar voor moeten komen, vooral om het proces te versnellen, de brug over de Merwede is namelijk pas in 2030 gereed. De A27 is een hele belangrijke Noord-Zuid verbinding voor vrachtverkeer uit heel Europa."

Marjo van Andel

Eindredacteur Het Kontakt-Vijfheerenlanden

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden